Isu Hangat: Ijok : Perang mulut Anwar dan Najib |ISUHANGAT function replace_date(d){ var da = d.split(' '); day = ""+da[2].replace(/,/,"")+""; month = ""+da[1].slice(0,3)+""; document.write(day+month); }




Komisen Sukhoi,Kapal Selam : Anwar cabar Najib saman jika tidak benar
Wan Nordin Wan Yaacob
Sat | Apr 21, 07 | 12:32:24 AM
KUALA SELANGOR, 21 April (Hrkh) - Perang mulut antara Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak dengan Penasihat KeaADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim hari ini masuk ke fasa yang lebih kritikal apabila Anwar mencabar Najib mengheretnya ke mahkamah jika dakwaan yang dihadapkan ke atas Najib tidak benar.

Kali ini medan pertarungan di Ijok menjadi 'panas' kerana dua seteru ini saling berbalas kenyataan bagi meyakinkan siapa lebih benar memandangkan paluan gendang perang telah dimulakan bagi membuka gelanggang perdebatan.

Najib menggunakan media arus perdana untuk menerjah hujah Anwar, sementara Penasihat KeADILan itu menggunakan pentas ceramah dan risalah untuk menjawab balas segala kenyataan Najib.

Tuduhan dan penafian tidak lari dari isu pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaaribu; isu komisen pembelian pesawat Sukhoi dan isu komisen pembelian kapal selam yang dianggap Najib bahawa satu serangan peribadi dari Anwar.

Bukan serang peribadi

Bagi Anwar apa yang dihadapkan ke atas Najib bukan serangan peribadi, tetapi ia adalah isu penyelewengan duit rakyat yang jelas oleh pemimpin negara.

Menurut Anwar beliau mempunyai bukti berupa dokumen mengenai komisen RM400 juta pembelian pesawat dari Russia, Sukhoi yang diberi kepada bekas Setiausaha Agung Umno, Tan Sri Adip Adam dan komisen sejumlah RM520 juta (100 juta Euro) kepada Abdul Razak dalam pembelian dua kapal selam untuk Kementerian Pertahanan.

Beliau tidak menuduh tetapi memiliki bukti untuk menyatakan sedemikian memandangkan komisen yang melampau itu adalah duit rakyat yang dirompak oleh pemimpin untuk kesenangan kroni mereka,katanya.

Saman jika berani

"Saya tidak takut, kalau nak saman silakan sebab saya suka kalau masuk mahkamah nanti banyak benda yang boleh saya cakap dan bongkarkan.Saya percaya dia (Najib) takut kerana nanti banyak benda yang akan terdedah," katanya tegas.

Anwar yang berceramah di hadapan lebih 800 kaum Tiong Hua di pekan Simpang Tiga Ijok malam tadi menyatakan bahawa beliau tidak akan membuat tuduhan jika tiada bukti.

Memandangkan beliau adalah bekas TPM, Menteri Kewangan dan pernah memangku tugas Perdana Menteri ketika bekas ketuanya, Tun Dr Mahathir Mohamad bercuti, Anwar menyatakan beliau memiliki banyak pengalaman dalam urusan pentadbiran negara.

Bagaimanapun beliau menyifatkan komisen yang terlalu tinggi yang diberi Najib kepada rakan-rakannya dalam soal pembelian Sukhoi dan kapal selam amatlah tidak wajar.

Baginya ia satu pembaziran ke atas duit rakyat tatkala rakyat terpaksa mengharungi segala keperitan hidup berikutan kenaikan harga minyak, harga barang dan segala jenis perkhidmatan.

Sementara dalam kes Altantuya pula beliau tidak menuduh Najib terbabit dengan pembunuhan, sebaliknya beliau mahu Najib menjawab beberapa persoalan yang membuatkan rakyat terkeliru berhubung kes itu, kata Anwar.

Najib diminta jawab banyak persoalan

"Dia (Najib) kata saya serang peribadi (dalam kes Altantuya).Saya bukan serang peribadi, saya cuma minta dia jawab samada kenal atau tidak Altantuya? Kenapa orang kanannya (Think Tank Najib), Abdul Razak Baginda boleh terlibat?.

"Kenapa dua anggota unit tindakan khas (UTK) boleh terlibat dan kenapa boleh bahan letupan C4 yang ada tertulis Kementerian Pertahanan digunakan dalam pembunuhan Altantuya Shaaribu?.Saya tidak tuduh, kenapa dia nak marah," katanya sambil disahut dengan tepukan gemuruh kira-kira 800 kaum Tiong Hua yang menghadiri jamuan makan malam bersama Anwar di Simpang Tiga Ijok dekat sini malam tadi. Anwar mengulangi cabarannya ke atas Najib supaya TPM itu menyaman beliau sekiranya mendapati apa yang disebutnya adalah satu penipuan.

Beliau secara tegas menyatakan tidak takut dengan segala cabaran termasuk ke mahkamah bagi membuktikan bahawa dakwaan beliau benar.

sokong Khalid

Terdahulu sebelum itu Anwar telah melawat beberapa kampung dalam Dun Ijok termasuklah Bukit Badong; Kampung Simpang Tiga dan beberapa masjid sekitar Dun Ijok bagi beramah mesra dan menyampaikan amanat kepada penyokong KeADILan.

Dalam beberapa ceramah pendeknya bersama penduduk Anwar mengigatkan pengundi supaya memberi sokongan kepada calon KeADILan Tan Sri Khalid Ibrahim kerana calon itu memiliki rekod perkhidmatan korporat yang cukup baik.

Baginya Khalid Ibrahim adalah tokoh yang banyak membantu rakyat miskin termasuklah menyediakan Amanah Saham Malaysia ketika menerajui Permodalan Nasional Berhad (PNB) sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO).

Ketika Kahlid menjadi CEO PNB, Anwar yang ketika itu juga Menteri Kewangan menyatakan Khalid adalah seorang yang tidak pernah mempunyai rekod rasuah, penyelewengan ataupun salahguna kuasa.

Sebaliknya kata Anwar, Khalid mengagaskan satu skim yang akhirnya mampu membantu rakyat keluar dari belenggu kemiskinan tanpa perlu mengeluarkan modal untuk melabur dalam amanah saham.

Tingkah Kahlid itu berbeza dengan pemimpin Umno dan BN yang lebih banyak membolot wang amanah rakyat (ketika mendapat prjek) dari menyalurkannya kepada rakyat, katanya.

Baru nak buat projek

Bagaimanapun ketika adanya pilihan raya kecil (termasuk diIjok), barulah kerajaan mengeluarkan peruntukan RM36 juta kepada rakyat supaya menyokong BN demi pembangunan, sedangkan pembangunan itu baginya boleh dimulakan bila-bila masa tanpa perlu menunggu pilihan raya sahaja, kata Anwar lagi.

"Tuan-tuan sebenarnya perntukan... ini kita punya, soal kita ambil sahaja.Tetapi yang saya peliknya kenapa baru nak buat sekarang kenapa tidak sebelum ini.Ini menunjukkan wakil rakyat sebelum ini tidak buat kerja dan kerajaan tidak pernahpun tengok orang Ijok ini,"katanya jelas.

Sementara itu calon KeADILan di Ijok yang berucap sebelum itu meminta pengundi memberi kepercayaan kepadanya bagi menjadi wakil rakyat di Ijok.

Tan Sri Khalid yang berucap sebelum Anwar menyatakan, beliau tidak perlu untuk masuk politik jika hanya hendak berkuasa dan berharta, namun katanya bagi beliau pembabitan dalam pilihan raya Dun Ijok ini beliau terpanggil untuk membantu rakyat Ijok menyuarakan hak dalam Dun Selangor.

Beliau seterusnya berjanji akan menyuarakan hak rakyat Ijok selain membawa pembangunan bagi mewarnai semula kemunduran yang melanda Ijok meskipun Selangor telah mengumumkan bahawa negeri pimpinan Khir Toyo itu sebagai negeri maju.

Justeru beliau merayu penduduk Ijok supaya turun mengundi beliau dan memberi peluang kepadanya membela nasib rakyat Ijok.


--------------------------------------------------------------------------------

Related Posts by Categories



1 comments

  1. Anonymous  

    April 23, 2007 at 3:22 AM

    Lama tak dengar laungan REFORMASI!!

Blog Widget by LinkWithin


Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates