Kisah Malam Pertama |ISUHANGAT

ISU HANGAT



Suasana masih riuh di luar. Sanak saudara semuanya
berkampung disini. Gelak
ketawa, gurau senda jelas kedengaran. Aku memimpin
isteriku ke dalam bilik
pengantin. Suara-suara sumbang terlalu banyak yang
menegurku.

Hai, malam masih muda, dah nak masuk tidur? sapa Pak
Ucu.

Orang muda bang Aji, biarlah. Air dah penuh kat
kepala tu. sahut Pak Tam
disambut hilai ketawa sanak saudara yang lain.
Meriah sungguh keadaan
diluar walau jam sudah menunjukkan pukul 11.00
malam. Hadiah yang masih
belum dibuka ku susun ke tepi. Lampu ku tutup.
Merebah diri ke katil
pengantin, aku menoleh ke arah isteriku.

Kita tidur dulu lah yer. Ramai sangat orang kat luar
tu. Isteriku hanya
mengangguk tanda setuju. Entah pukul berapa
sekarang, aku pun tidak tahu.
Keadaan di luar gelap gelita dan senyap sunyi. Tanda
sanak saudaraku telah
pulang dan keluargaku telah tidur. Jari jemariku
lembut membelai rambutnya.
Ku selak rambut ikal yang menutupi telinganya lalu
membisikkan

Assalammualaikum! ke telinganya untuk menguji
isteriku.

Wa alaikummussalam. Rupanya isteriku masih belum
tidur. Ku kucup pipi
halusnya. Ku kucup dahinya yang mulus. Semerbak
harumnya menusuk deria
bauku. Akanku tunaikan tanggungjawabku sebagai suami
malam ini. Jari-jemari
ini terus membelai tubuhnya. Perasaanku tidak dapat
dikawal lagi, namun...

Kringggggg.....

Tik.. tik.. tik.. tik...

Kring.. kring.. kring..

Bunyi-bunyi jam loceng entah dari mana memenuhi
ruang bilikku. Terkejut
dengan segala macam bunyi yang ada, aku membuka
lampu. Serentak itu, terang
benderang seluruh rumahku. Bunyi-bunyi ini telah
berjaya membangunkan semua
orang di rumahku. Aku mencari-cari punca bunyi-bunyi
itu. Mataku terarah ke
sekotak hadiah yang masih terbalut rapi. Aku buka
dengan pantas dan di
dalamnya terdapat 5 buah jam loceng. Juga sekeping
kad berbunyi... Selamat
Pengantin Baru, Jangan gopoh-gopoh. Baru Pukul 2
pagi. Jangan maree.. kami
potong stim. .

Dalam hatiku.. cilako punya kengkawan. Potong stim
betullah.

hahaha

Related Posts by Categories



0 comments

Blog Widget by LinkWithin


Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates