Halal Pork In Singapore? |ISUHANGAT function replace_date(d){ var da = d.split(' '); day = ""+da[2].replace(/,/,"")+""; month = ""+da[1].slice(0,3)+""; document.write(day+month); }



Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Related Posts by Categories



3 comments

  1. Unknown  

    November 5, 2007 at 9:28 AM

    kita terjumpa artikel ni, dated 5 november 2007. tak tahulah mana satu yang cakap betul. depends lah on taraf investigative writing masing-masing. isuhangat keeps up your good work, ok.

    Home ›
    Singapore News




    NTUC Fairprice to file police report for tampering of pork packet
    By Lynda Hong, Channel NewsAsia | Posted: 01 November 2007 2011 hrs


    Photos 1 of 1





    SINGAPORE: NTUC FairPrice said it will make a police report over what it called "a deliberate and wilful act of mischief" to tamper with its packaging of "Pasar Fresh Pork".

    A photo sent in by a viewer showed a packet of pork under NTUC's Pasar brand with a "halal" sticker from the Islamic Religious Council of Singapore (MUIS).

    Muslims are forbidden from eating pork and such "halal" labels are reserved for food products that do not contain pork or other non-permissible products.

    "Halal" means permissible for Muslims to consume.

    NTUC Fairprice has clarified that the original packaging does not come with a "halal" sticker.

    It added that this matter is serious and it will take all necessary steps to make sure such act of mischief is stopped and will not be repeated. - CNA/ac

  2. Raudhotul Jannah  

    November 6, 2007 at 2:51 PM

    Sesungguhnya perbuatan ini amat keji, kerana menimbulkan kesangsian terhadap orang Islam terhadap produk daging import dan menacalar nama baik MUIS

    Kepada sesiapa yang melakukannya samada untuk bersuka-suka atau menimbulkan sensasi yang tiada -tolong jangan permain masalah halal haram ia boleh menimbukan kekecohan besar.

    Penjelasan MUIS :

    Assalamualaikum Wr Wb

    Tuan Mohamad Akhir Abdullah,

    GAMBAR BUNGKUSAN DAGING BABI SEGAR JENAMA 'PASAR' YANG MENGANDUNGI LOGO HALAL MUIS

    Terima kasih kerana merujuk soalan anda ke Muis.

    2 Produk daging babi jenama 'Pasar' yang dibungkus untuk NTUC Fairprice Co-operative Ltd, 680 Upper Thomson Road, Singapura 787103, tidak disahkan Halal oleh Muis. Siasatan kami di lapan cawangan NTUC pada 31 Oktober 2007, sejurus selepas menerima maklumbalas ini, menunjukkan bahawa produk tersebut tidak mengandungi logo Halal Muis.

    3 Untuk makluman anda, pihak polis sedang menyiasat perkara ini. Laporan Channelnewsasia pada tanggal 1 November 2007 menunjukkan bahawa NTUC Fairprice telah membuat laporan polis mengenai apa yang disifatkan sebagai perbuatan nakal untuk mengubah bungkusan produk daging babi tersebut.

    4 Terima kasih.

    Suffian Zainuddin | Organisational Excellence
    Islamic Religious Council of Singapore (Muis) | 1 Lorong 6, Toa Payoh, Singapore 319376 | Website: www.muis.gov.sg

  3. Lisa Wan  

    November 15, 2007 at 11:21 AM

    kejadian ini memang cukup mengelirukan dan menimbulkan kesangsian di antara kaum Muslim dan juga non-Muslim di Singapura kerana mereka (non-Muslim akan beranggapan bahawa daging khinzir ini sudah dijadikan "halal" dari pihak2 yg tidak bertanggungjawab dan lantaran MUIS yg menjadi sasaran), sepertinya perbuatan nakal dan keji ini seolah-olah cuba mengaibkan MUIS. Semoga pihak berkuasa dan MUIS sendiri dapat menangani perkara ini dengan secepat mungkin agar mereka yg terlibat tahu bahawa ini bukan satu perbuatan lucu.

Blog Widget by LinkWithin


Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates