Kisah Seekor Ular Bersama Mayat |ISUHANGAT function replace_date(d){ var da = d.split(' '); day = ""+da[2].replace(/,/,"")+""; month = ""+da[1].slice(0,3)+""; document.write(day+month); }





Salam Perjuangan…

Tragedi ini berlaku di zaman Rasulullah s.a.w. bersama-sama sahabat hendak mengangkat takbir pertama bagi solat jenazah. Tiba-tiba kain kafan bergerak-gerak. Rasulullah s.a.w. membuka kain kafan itu, maka Baginda dapati seekor ular sebesar batang tamar berwarna hitam sedang melilit mayat. Ular itu sedang menghisap darah dan memakan daging mayat.

Apabila melihat kejadian itu, Abu Bakar mengambil kayu untuk memukul ular tersebut. Dengan izin Allah ular tadi mengangkatkan kepalanya seraya berkata dengan lidah yang fasih.

اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمدا عبده ورشوله

Dan berkata ular itu lagi ; “Wahai Abu Bakar, kenapa engkau mahu memukul aku dan aku tidak berdosa. Seseungguhnya aku telah diperintahkan oleh Allah supaya mengazabkan mayat ini sampai hari Qiamat.” Tanya Umar ; “Kenapakah kamu mengazabkan mayat ini, apakah dosanya yang telah dilakukan ?” Berkataular itu ; “Sesungguhnya tiga kesalahan atas mayat ini, pertama meningggalkan solat / sembahyang, kedua tidak membayar zakat, dan ketiga tidak mahu mendengar kata-kata orang lain.”

Setelah mendengar penjelasan dari ular itu, maka Rasulullah dan sahabatnya terpegun. Lalu Rasulullah bersabda yang sekira-kira bermaksud ; “Wahai sahabatku sekelian, ketahuilah oleh kamu, bahawa inilah balasannya kepada mereka yang tidak solat / sembahyang, tidak mengeluarkan zakat dan tidak mahu mendengar apa yang dikata oleh ulama’-ulama’.”

Junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. pernah memberitahu pada seorang sahabat, bahawa matahari telah memohon pada Allah untuk berhenti. Ini sebagaiman tersebut dalam hadith riwayat Abu Zarren yang sekira-kira bermaksud ; “Satu hari Abu Zarren telah masuk masjid, Rasulullah s.a.w. sedang berada dalam masjid. Manakal jatuh matahari di sebelah barat, maka bertanya Rasulullah s.a.w. kepada Abu Zarren, Wahai Abu Zarren, tehukah engkau kemanakah matahari itu akan pergi. Jawab Abu Zarren, hanya Allah dan Rasul sahaja yang tahu. Kata Rasulullah s.a.w., sesungguhnya matahari masuk sujud pada Allah dan memohon berhenti, seolah-olah Allah berkata kembalilah kamu dari mana kamu datang. Maka matahari akan naik disebelah barat.”


Sumber: http://muhammadhanif.wordpress.com

Related Posts by Categories



0 comments

Blog Widget by LinkWithin


Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates