Ada hikmah disebalik kegawatan ekonomi |ISUHANGAT function replace_date(d){ var da = d.split(' '); day = ""+da[2].replace(/,/,"")+""; month = ""+da[1].slice(0,3)+""; document.write(day+month); }



ekonomi gawat @ isu hangat
Tahun 2009 adalah tahun yang sukar bagi kebanyakan pekerja. Ada yang mengatakan ekonomi akan pulih tetapi kenyataannya semakin ramai yang sudah diberhentikan kerja.

Kebiasaannya yang paling baru bekerja adalah pilhan yang terdahulu di tawarkan VSS. Ada juga dipilih yang bergaji besar dahulu, ada yang lihat department mana yang tiada produktiviti . Tetapi malang jika syarikat yang kita bekerja tersebut diisytiharkan bankrap, pekerja tidak akan mendapat pampasan langsung.

Dalam ekonomi yang sakit ni, syarikat menunggu masa sahaja pekerja membuat silap. Lambat datang 5 minit pun ada kena potong gaji. Elaun kedatangan pun biasanya tidak dapat kerana bekerja tidak cukup sebulan kerana gaji 4 hari sahaja seminggu.

Walau apa pun harap yang terkena tempias ekonomi merudum ni semoga bersabar dengan dugaan Allah. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Mungkin mengajar kita supaya jangan boros atau jangan mengamalkan riba terutama dalam pinjaman kereta dan rumah.

Adakah sepatutnya membeli kereta terpakai dengan harga tunai sekadar yang kita mampu? Fenomena sekarang pihak bank mengenakan interest yang sangat rendah. Jika sebelum ini hanya kakitangan kerajaan dan badan berkanun sahaja yang dikenakan interest 4%, sekarang pihak bank pun TERPAKSA mengenakan interest yang serendah 4% atau kurang.

Saya berpendapat sudah tiba masanya sistem kewangan Islam digunakan sepenuhnya seperti Takaful, Sukuk, Ar Rahnu dan yang lain-lain dan ternyata menjadi alternatif terbaik dalam berhadapan dengan krisis semasa.

4 Panduan tarik pengunjung ke blog anda P.ERCUMA!

Cara Melambatkan Pancutan (18+ sahaja!)

Iklan Di ISUHANGAT!

Related Posts by Categories



0 comments

Blog Widget by LinkWithin


Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates