Had 10 pelajaran untuk SPM |ISUHANGAT function replace_date(d){ var da = d.split(' '); day = ""+da[2].replace(/,/,"")+""; month = ""+da[1].slice(0,3)+""; document.write(day+month); }








Ramai berpendapat usaha kerajaan menghadkan 10 matapelajaran sahaja... akan membantutkan usaha untuk melahirkan golongan profesional agama mengahalang kelahiran pelajar yang profesional dan dalam masa sama memahami agama.

Petikan akhbar...

" Ketika ini, calon SPM wajib mengambil enam mata pelajaran teras iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sains, Matematik, Sejarah dan Pendidikan Islam/Pendidikan Moral. "

"Apabila jumlah mata pelajaran teras dikurangkan kepada tiga atau empat, setiap calon akan dikehendaki mengambil minimum enam sehingga maksimum 10 subjek dalam peperiksaan itu.

Kerajaan akan mengurangkan... matapelajaran wajib dari 6 kepada 3 atau 4 sahaja...
Ini bermakana 2 @ 3 matapelajaran akan dibuang dari matapelajaran wajib!!!

Berikut adalah matapelajaran wajib sekarang :

1) Bahasa Melayu
2) Bahasa Inggeris
3) Matematik
4) Sains
5) Pendidikan Islam @ Moral
6) Sejarah

Adakah Pendidikan Islam dan sejarah bukan lagi matapelajaran wajib!!!

Pelajar Aliran Agama :

Subjek elektif agama : 3 = BA, Pendidikan Al-Quran dan Sunnah & Pendidikan Syariah Islamiah
Subjek elektif sains : 4 = Fizik, Kimia, Biologi dan add Math.

Pelajar agama terpaksa memilih samada teruskan agama @ Sains...!!!

Memang benar-benar ke arah Satu Malaysia ni huhu...Harap kerajaan fikirkan dalam semua aspek sebelum membuat keputusan kerana ini akan menjadi bahan baekk kepada Pakatan Rakyat dalam pilihanraya Manik Urai.


"TEKNIK MEMBEBASKAN DIRI ANDA DARI HUTANG!...KLIK DI SINI"


"Gegaran Sudah Dirasai Di Putrajaya...Bakal Meletus Di Malaysia Bermula Di Jepun"

Rahsia Atas Ranjang | Untuk bacaan dewasa sahaja!

Iklan Di ISUHANGAT!

Related Posts by Categories



1 comments

  1. Ami Farhani MNA  

    June 1, 2009 at 5:34 PM

    salam
    saya pelajar sains agama dulu..
    bila dah ambil aliran sains agama, pelajaran teras tinggal 4 je,
    1-bahasa melayu
    2-bahasa inggeris
    3-sejarah
    4-matematik

    sains da tak perlu ambil sebab dah ada subjek elektif untuk sains tulen iaitu
    5-biologi
    6-kimia
    7-fizik

    pendidikan islam pun kami tak ambil sebab dah ada subjek elektif untuk agama
    8-pendidikan syariah islamiah (PSI)
    9-pendidikan al quran & assunnah (PQS)
    10-bahasa arab tinggi

    oh ya, campur matematik tambahan, semua jadi 11 subjek. tapi boleh drop salah satu PSI atau PQS tu..takde masalah..

    rasanya boleh je lagi student nak ambil aliran sains agama seperti kami- kami dulu walaupun boleh ambil 10 je.

    sekadar pandangan^_^

Blog Widget by LinkWithin


Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates