Adab bersin tambah rahmat, mampu elak penyakit |ISUHANGAT function replace_date(d){ var da = d.split(' '); day = ""+da[2].replace(/,/,"")+""; month = ""+da[1].slice(0,3)+""; document.write(day+month); }





tip besarkan buah dada due 8 Sept

Saya mendapat info dari seorang Doktor bahawa yang ramai meninggal kerana wabak H1N1 ini ialah kaum Melayu berbanding dengan kaum yang makan babi tersebut. Ini kerana virus yang ada dalam babi akan mati apabila terkena suhu 70 darjah celcius.

Virus ini tiada kena mengena dengan siapa yang memakan babi atau tidak cuma virus ini berasal dari selsema babi. Yang lebih ganas lagi H1N1 adalah gabungan selselma babi,burung dan manusia sebab itu virus ini dianggap bijak.

Ramai juga yang menimbulkan kenapa sekolah ditutup tetapi kandang babi tidak ditutup. Ini ialah kerana berbeza dengan kes JE dan nipah dahulu pembawa virus sememangnya adalah babi. Manakala H1N1 ini penyebar virus ialah manusia. Takkan nak tembak manusia pula kot.
Dianggarkan 5,500 hingga 28,000 rakyat Malaysia akan mati dalam wabak selesema A (H1N1) jika 20 peratus daripada 27.7 juta penduduk negara ini dijangkiti virus tersebut.

"Daripada angka ini (5.5 juta orang dijangkiti), jika kita anggarkan kadar kematian antara 0.1 hingga 0.5 peratus, kira-kira 5,500 hingga 28,000 penghidap selesema itu akan meninggal dunia," kata presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA).

Dr David KL Quek memetik unjuran yang dibuat pengarah penyakit berjangkit Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Dr Tee Ah Sian dalam satu mesyuarat pasukan kebangsaan petugas khas menangani wabak itu, pada awal minggu ini.

Dalam perkembangan terkini, kadar kematian di seluruh dunia meningkat daripada 0.4 kepada 0.66 peratus.

Dr Quek mendedahkan maklumat itu dalam artikelnya "Flu measures: Confusion rather than non-compliance" yang diedarkan kepada beberapa media.

Cara untuk wabak H1N1 terus merebak ialah apabila terkena bersin penghidap H1N1. Syukurlah viral H1N1 ini tidak boleh hidup lama dalam udara. Kalau tidak semakin ramai yang mati.

Islam telah mengunjurkan adab bersin yang sememang relevan dengan cara mengawal penyebaran H1N1. Rasulullah SAW bersabda seperti yang diriwayatkan Imam Bukhari maksudnya: "Jika seorang antara kamu bersin, hendaknya ia mengatakan Alhamdulillah (segala puji hanya bagi Allah). Kemudian saudaranya atau temannya mengucapkan Yarhamukallah (mudah-mudahan Allah merahmatimu).

BACA ARTIKEL PENUH




"JOM TENGOK BAJU-BAJU NI TENGOK DULU KOT-KOT BEKENAN"

"DAFTAR PERCUMA*PART TIME DIRUMAH*BONUS MINGGUAN*$2,000-$5,000"

"HANGAT...JANA PENDAPATAN LUMAYAN SAMBIL MENJAGA KESIHATAN ANDA"

"Satu pendedahan mengenai KWSP - Ada sesuatu yang wajib anda tahu mengenai KWSP"

"HAPUSKAN KETIAK HITAM,JERAWAT DI MUKA/BADAN,JERAGAT,PANAU DGN BERKESAN SECARA SEMULAJADI"

Iklan Di ISUHANGAT!

Related Posts by Categories



0 comments

Blog Widget by LinkWithin


Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates