Bakar bendera, baling telur busuk, lepas ni apa pula? |ISUHANGAT function replace_date(d){ var da = d.split(' '); day = ""+da[2].replace(/,/,"")+""; month = ""+da[1].slice(0,3)+""; document.write(day+month); }







tip besarkan buah dada due 8 Sept
Langkah pelajar Indonesia yang membaling telur busuk ke Kedutaan Malaysia di Indonesia semalam menyemarakkan lagi protes mereka kepada Malaysia sehingga mendesak kerajaan Indonesia memutuskan hubungan diplomatik dengan Malaysia.


Isu terbaru ialah tarian Jawa oleh iklan Melawat Malaysia dan isu hangat lagu Negaraku yang mereka dakwa adalah diciplak dari lagu Indonesia - "Terang Bulan".

Bermula dari isu Pulau Ambalat selepas itu meleret-leret pelbagai isu lain seperti penderaan amah, kebudayaan, Noordin Mat Top dan lain-lain, rakyat Indonesia ramai yang membenci Malaysia dan mereka gelar Malingsial mungkin kerana tak suka digelar INDON. Ok lepas ni kita jangan panggil diaorang Mat Indon lagi, kenapa panggil nama panjang "Mat Indonesia" . Perkataan lain seperti Mat seberang, jebeng dan sebagainya pun boleh juga asal jangan dipanggil Mat Indon. Mereka rasa sungguh terhina tak tahu kenapa.
Lepas ni jangan rakyat Bangladesh pula tak suka kena panggil Mat Bangla sudahlah.

Bibit kebencian ini juga turut ditiup oleh pihak media mereka apatah lagi oleh blogger-blogger di sana. Kemuncak kemarahan mereka ialah pembakaran bendera Malaysia dan selepas itu isu baling telur busuk ke Kedutaan Malaysia.

Nampak sangat mereka seperti sudah tidak sabar-sabar lagi nak bergaduh dengan Malaysia tetapi yang peliknya kerajaan Malaysia dan rakyat Maysia tetap cool. Kita rakyat Malaysia memang tidak suka berperang apatah lagi denkegan saudara serumpun dan seagama. Kalau nak perang sangat pergilah Palestin sana melawan tentera Yahudi.

Sedangkan ramai rakyat Indonesia di sini sama-sama hidup muhibbah di Malaysia. Aku baru lepas bertarawih bersentuhan bahu dengan warga Indonesia yang bekerja di sini. Tiada dendam tiada memandang hina pun. Namun begitu kita mesti berwaspada kerana pendatang Indonesia yang datang secara halal atau haram sudah beratus ribu orang. Tidak mustahil mereka ini akan menjadi musuh dalam selimut kita.

Kerajaan mesti menyelesaikan isu ini segera sebelum api bertambah besar. Mereka provok setiap hari. Tentang tarian jawa tu bahan promosi pelancongan yang memuatkan tarian itu bukannya dibuat pihak berkuasa Malaysia mahupun agensi atau pun Kementerian Pelancongan sendiri.

“Discovery Channel juga sudah menulis surat memohon maaf dan menjelaskan situasi sebenar bahawa promosi pelancongan Malaysia yang dihasilkan mereka yang memuatkan tarian itu bukan dilakukan kerajaan Malaysia.

Berkenaan dengan lagu Terang Bulan (macam lambang PAS pulak) kalau betul mereka boleh membuktikan lagu Negaraku adalah ciplak, apa salahnya kita membayar royalti kepada mereka dalam bentuk derma iklas kepada ekonomi mereka dan gempa bumi yang baru melanda Indonesia semalam.Tak pun kita buat jer lagu kebangsaan yang baru. Apa kurangnya pencipta lagu kebangsaan.

Berkenaan isu kebudayaan memanglah rakyat Malaysia sendiri pun ramai yang berasal dari Jawa,Bugis, Boyan Indonesia memanglah kebudayaan mereka bawa sekali.
Mungkinkah kerajaan mereka mahu mengalihkan isu dalaman mereka seperti isu ekonomi membiarkan sahaja atau menyemarakkan kebencian rakyat mereka yang ketagih demonstrasi tu menghina kedaulatan Malaysia.


Related Posts by Categories



10 comments

  1. iLhAm_bEcKs  

    September 4, 2009 at 11:08 AM

    bodoh kan dorang nih??
    blog aku pOn dOrang msok..
    maki2,,tahi sngguh,

    keranamu MALAYSIA..
    kau kata kau xske ye..

    INDON!!
    INDON!!
    INDON!!
    INDON!!
    INDON!!
    INDON!!
    INDON!!
    INDON!!INDON!!

  2. ♥Yuki♥@♥Fariza♥  

    September 4, 2009 at 11:35 AM

    memang tak bertamadun langsung INDON ini.
    INDON INDON INDON.
    apa nak jadi dgn korang.

    INDOSIAL !!!!

  3. Assassin  

    September 4, 2009 at 12:29 PM

    dorang baling telur busuk.. takpa.

    aku pam telur dalam badan.


    wakakakakakaka. padan muko

  4. surfer957  

    September 4, 2009 at 8:50 PM

    aku x suka arr gadoh2 nie.. kita serumpun .. dalam asia tenggara ... apasal nak gaduh2 ? diorang nie.. mungkin x paham maksud 'kedamaian '.

  5. sourgeh  

    September 4, 2009 at 11:04 PM

    mmg aku xpaham r ngn dorg nih :(
    pelik r...setau aku org indonesia sendri yg gelarkan diri mereka tu indon.mat2 indon kt kg aku ni selamba jer bahasakn diri mereka indon.

  6. atan  

    September 6, 2009 at 3:21 PM

    apa plak nak buat lagu baru abg oi... lagu tu memang lagu kita... dari zaman raja abdullah kurun ke 18 lagi... baca dulu bang oi...

  7. Aziq  

    September 6, 2009 at 6:18 PM

    patut ah mak aku fuck gile lagu indon
    dendam kesumat
    haha

  8. modo-san  

    September 7, 2009 at 5:19 PM

    pasal mende camni pon nak gaduh la. dah parameswara datang tanah melayu bawak budaya sana dan kita diistiharkan sebagai sebuah negara, apesal pulak nak curi budaya diorang? bodoh betul.

    datang malaysia kerja la elelok. ni nak rompak sana sini, rogol sana sini.

    tak bersyukur langsung. (patut la mundur je negara indo mie ni)

  9. kutak  

    September 15, 2009 at 9:44 PM

    dasar indon x sedar diri.....
    dasar indon busuk hati...

  10. joe  

    November 5, 2009 at 8:59 AM

    kat mane2 pn byk indon dow...pusing klcc pn da besepah indon...da mcm warganegara kita..padahal menumpang je negara org..kerajaan pn cam xpeduli je hal ni...

    fak indon..camsial!

Blog Widget by LinkWithin


Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates