Kereta tua kena pemeriksaan Puspakom |ISUHANGAT function replace_date(d){ var da = d.split(' '); day = ""+da[2].replace(/,/,"")+""; month = ""+da[1].slice(0,3)+""; document.write(day+month); }

due 21 Nov

Sistem pembelajaran cemerlang due 15 okt

KUALA LUMPUR: Mulai 1 Januari tahun depan semua kenderaan penumpang berusia lebih 15 tahun diwajib membuat pemeriksaan tahunan di Puspakom sebagai syarat memperbaharui cukai jalan.

Peraturan itu yang dianggar membabitkan kira-kira sejuta kenderaan, adalah antara 18 langkah baru yang diperkenalkan dalam kajian semula Dasar Automotif Nasional (NAP) bagi meningkatkan daya saing industri automotif tempatan serta menawarkan kenderaan lebih selamat, mesra alam dan berteknologi tinggi.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed, berkata keperluan pemeriksaan mandatori itu adalah langkah awal ke arah pelaksanaan sepenuhnya Dasar Tempoh Jangka Hayat Kenderaan (ELV).

"Kini terdapat 2.7 juta kenderaan penumpang berusia lebih 10 tahun di jalan raya. Berbanding negara lain, Malaysia memiliki kadar pelupusan kenderaan lama yang rendah dan purata usia kenderaan yang tinggi.

"Buat masa ini, kerajaan membuat keputusan bahawa kenderaan yang berusia lebih 15 tahun wajib melakukan pemeriksaan bagi memastikan ia selamat dan boleh digunakan. Bagaimanapun butiran terperinci masih belum diputuskan lagi," katanya pada sidang media selepas membentangkan dasar baru hasil kajian semula NAP di sini, semalam.

Difahamkan, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) akan bekerjasama dengan Kementerian Pengangkutan untuk mewujudkan sistem pemeriksaan kenderaan yang lebih tersusun.

Admin

kalau inspection tak lulus.. kena beli kereta baru la. Tapi adakah langkah ini dapat mengurangkan kemalangan jalan raya? Mungkin la kot untuk kereta yang diaorang buat drift tu.


"Bina Empayar E-commerce Anda Dari Rumah & Jana Pendapatan Sehingga RM1000 Sehari"


"LEVIS DAN JEANS TERHANGAT DESIGN JAPAN&HONG KONG"


"INGIN MENJANA INCOME RIBUAN RINGGIT SEMINGGU?HANYA DI RUMAH!PENDAFTARAN ADALAH PERCUMA !"


"BISNES GLOBAL CUMA RM35, SAMBIL MILIKI WEBSITE SENDIRI"


"Pakej fotografi perkahwinan TERMURAH dan EKSKLUSIF bermula dari serendah RM200!!"


"JOM TENGOK-TENGOK JERSEY BOLA BAIK PUNYA!!!"


"Pakej fotografi perkahwinan TERMURAH dan EKSKLUSIF bermula dari serendah RM200!"


"Jana Income Dari Rumah Dengan Dua Jam Sehari Sahaja"


"Jawatan Kosong / Kerja Kosong di Kerajaan. Apply Sekarang!"


"bisnes online yang mudah dan gempak! duduk rumah pun duit masyuk!!"


"HAPUSKAN KETIAK HITAM,JERAWAT DI MUKA/BADAN,JERAGAT,PANAU DGN BERKESAN SECARA SEMULAJADI"


Iklan Di ISUHANGAT!

Related Posts by Categories



3 comments

  1. red  

    November 1, 2009 at 3:40 PM

    Ini semua perkara2 yg menyusahkan rakyat.diorang sedap la kereta semua baru2 yg sipembuat dasar pun kereta semua import ape ade hal masuk puspakom ke tak..dia pun takde pikir org kampung anak ramai ade kemudahan sikit nk di susahkan..ini ke kerajaan yg mementingkan rakyat?JANGAN salahkan rakyat kalau satu hari nanti KERAJAAN BN TUMBANG!!!
    pikir2 laa org yg guna kereta 15tahun keatas tu org senang ke org susah???sipembuat dasar ni ade pakai ke kereta 15tahun?ade pernah rasa susah macam org menoreh getah?kalau betul la kerajaan mewajibkan isu ni tahun depan dengan segala hormatnya "AKU TAKKAN UNDI BN" dan kalau aku nak beli keta pun aku takkan beli keta NASIONAL yg hanya tau membebankan rakyat!!!

  2. ayumanis  

    November 1, 2009 at 6:14 PM

    Yang banyak kemalangan kereta baru ke lama?

  3. jefri  

    December 27, 2011 at 12:42 PM

    mampu leh r beli kete eropah/jepang..yang golongan x mampu??bersyukurlah duk malaysia yang aman dan makmur..melayu sama melayu bertelagah..bgsa lain bertepok tangan..fikirkanlah..

Blog Widget by LinkWithin


Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates