Tabiat memanaskan enjin di waktu pagi - Mitos atau realiti ? |ISUHANGAT function replace_date(d){ var da = d.split(' '); day = ""+da[2].replace(/,/,"")+""; month = ""+da[1].slice(0,3)+""; document.write(day+month); }

due 21 Nov

Sistem pembelajaran cemerlang due 15 okt

Sekadar berkongsi.

Kita hari-hari kasi panas enjin without fail

Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi. Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Gua syak makan masa dalam 15 minit juga. Brader-brader macam tu gua ingat mesti bangun awal punya. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini diajar? Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu yang pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu di JPJ pun tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak ada belajar. Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk ini di dalam silibus pembelajaran mereka. Jadi di mana?

BACA ARTIKEL PENUH



"Bina Empayar E-commerce Anda Dari Rumah & Jana Pendapatan Sehingga RM1000 Sehari"


"LEVIS DAN JEANS TERHANGAT DESIGN JAPAN&HONG KONG"


"INGIN MENJANA INCOME RIBUAN RINGGIT SEMINGGU?HANYA DI RUMAH!PENDAFTARAN ADALAH PERCUMA !"


"BISNES GLOBAL CUMA RM35, SAMBIL MILIKI WEBSITE SENDIRI"


"Pakej fotografi perkahwinan TERMURAH dan EKSKLUSIF bermula dari serendah RM200!!"


"JOM TENGOK-TENGOK JERSEY BOLA BAIK PUNYA!!!"


"Pakej fotografi perkahwinan TERMURAH dan EKSKLUSIF bermula dari serendah RM200!"


"Jana Income Dari Rumah Dengan Dua Jam Sehari Sahaja"


"Jawatan Kosong / Kerja Kosong di Kerajaan. Apply Sekarang!"


"bisnes online yang mudah dan gempak! duduk rumah pun duit masyuk!!"


"HAPUSKAN KETIAK HITAM,JERAWAT DI MUKA/BADAN,JERAGAT,PANAU DGN BERKESAN SECARA SEMULAJADI"


Iklan Di ISUHANGAT!

Related Posts by Categories



5 comments

  1. Ezard_Ryu  

    October 21, 2009 at 11:59 PM

    adoiii....ni la org yg name ye tau guna kereta.....sape yg isu ni pun aku xtau..psal pe kebagang dia terselah....da tentu sek xde ajar panaskn enjin..kat U pun mmang xde...yg ade hanye di pusat2 kemahiran sahaja.....budak u tau teori je...tp prtikal hncus....klu kereta kau xpnaskn enjin dlu sblum b'gerak maka jahanam la enjin ko 2...ingat sifat kenderaan xubah mcm manusia....k aku nk tnye la....pe ko rase bile ko bgun tido, pas 2 terus belari...pe ko rase...klu xtau ko wat....da tau reply coment aku ni.

  2. ~PakKaramu~  

    October 22, 2009 at 12:20 AM

    Salam ziarah dari Pak Karamu

  3. Muhaimin  

    October 22, 2009 at 12:32 AM

    btul jgk ek kata2 ezard_ryu tu. pndapat sy la kn, jgn la panas terlalu lama...cukup sekadar 1-2 minit dah la... hny cukup nk bg dinding silinder dgn piston panas. sbb besi mengembang bila dipanaskan. dlm kes ni, piston yg mengembang dlu berbanding silinder. jd mudah tercalar klu pemanasan xsekata

  4. Panggil  

    October 22, 2009 at 1:50 AM

    Cuba baca kat sisni http://www.motherearthnews.com/Ask-Our-Experts/Green-Transportation/Car-Engine-Warm-Up.aspx

  5. Float  

    October 23, 2009 at 12:01 PM

    Aisey rilek laa bro Ezard_Ryu,jgn laa emosi sgt..org tu just isu je, tajuk dia pn ada tulis mitos atau realiti..so kalo kita ada informasi lain sama2 kongsi laa, jgn laa emosi plak smp kata bangang..lagi 1 apa kaitan bdak u tau teori je dgn tajuk ni, artikel ni dibuat atas kajian mst laa ada praktikal nyer skali kalo x mn nak dpt keputusan dia..kan da nmpk kebodohan sndr..hehe EMO

Blog Widget by LinkWithin


Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates