Video pelajar dibuli dan dipukul di SMK Oya, Dalat di youtube |ISUHANGAT function replace_date(d){ var da = d.split(' '); day = ""+da[2].replace(/,/,"")+""; month = ""+da[1].slice(0,3)+""; document.write(day+month); }



Pelajar yang merakamkan kejadian pelajar dibuli di SMK Oya, Dalat, Sarawak dan upload video tersebut di youtube sedang di cari polis untuk menjadi saksi kejadian.

Inilah bahaya youtube (hak milik google). Sesiapa sahaja boleh upload video-video untuk dikongsi. Banyak lagi video-video pelajar di buli di youtube malah video pelajar diraba beramai-ramai pun ada.

Kalau dilihat video-video ni, ngeris mengenangkan hala tuju remaja-remaja ini. Kes buli atau panggilan mesranya "ragging" menjadi trend terutama di minggu orientasi dari dulu sehingga sekarang masih berlaku baik di sekolah berasrama penuh dan tidak penuh malah hingga ke IPTA pun ada.

Malah ada yang menjadi kes bunuh seperti di zaman 80 an dahulu di SM Teknik , Kuala Lumpur. Kalau tidak silap nama gelaran si pembulinya ialah Carlos.

Ragging aka buli untuk tujuan mendidik dan membuatkan pelajar junior hormat atau gerun kepada pelajar senior sebenarnya lebih banyak keburukan dari kebaikan. Ada pelajar junior yang menjadi trauma,hilang minat belajar,takut dan sebagainya. Kita biasanya mendengar pelajar junior meludah,memijak pakaian pelajar senior kerana di paksa membasuhnya semasa minggu orientasi. Lepas tu pelajar senior tersebut memakainya untuk sembahyang.

Perasaan dendam akan menghantui pelajar junior tersebut bukan sahaja kepada pelajar senior yang buli diaorang tetapi kepada bakal-bakal pelajar junior di masa depan.

Saya cuba juga search di youtube video pelajar dibuli di Sarawak tersebut tetapi tidak jumpa. Mungkin telah diremove oleh "pengupload" tersebut kerana sudah jadi kes polis.

Sekarang video youtube terutama dari Malaysia sudah menjadi tempat marketing blog. Seperti screenshot video youtube di bawah. Gambar tiada kena mengena dengan kejadian tetapi diupload untuk menarik pelawat ke blog diaorang dengan tajuk :

PELAJAR SARAWAK DIBULI DAN DIPUKUL SARAWAK DIBULI KELUAR DI BULETIN UTAMA tv3 Mangsa Lelaki Dipukul Dan Dibuli oleh 18 pelajar lain di sarawak.

video pelajar dipukul@SMK Oya Sarawak

Teknik video marketing ini tidak diketahui kesannya tetapi sudah menjadi trend blogger Malaysia. Yang paling top ialah letak gambar-gambar wanita sexy dengan berpakaian ketat tetapi sebenarnya tiada apa-apa pun. Cuma letak URL blog di akhir video tersebut.

Tiada salahnya video marketing ni tetapi jika letak gambar yang lucah-lucah rasanya sudah keterlaluan. Matlamat tidak menghalalkan cara.

4 Panduan tarik pengunjung ke blog anda P.ERCUMA!

Cara Melambatkan Pancutan (18+ sahaja!)

Iklan Di ISUHANGAT!

Related Posts by Categories



0 comments

Blog Widget by LinkWithin


Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates