ISU-isu SEMASA gambar VIDEO link CERITA info RESEPI pepatah KELAKAR gambar artis DAN macam-MACAM ada YANG HANGAT-HANGAT BELAKA....!!!!
06 November, 2008
Ambil wudhuk dua kali
Ustaz mengajar budak tahun satu.Pada hari tersebut, beliau mengajar bab "cara berwudhuk"
Selepas mengajar, beliau selalu meminta muridnya bertanyakan soalan jika terdapat kemusykilan.
Ustaz : Ada sesiapa hendak bertanyakan soalan?
Tiba-tiba seorang anak muridnye mengangkat tangan, nama murid tu adalah Dzuleffendy
Dzuleffendy : Ada ustaz. saya ada satu kemusykilan. Boleh tak kita ambil wudhuk dua kali?
Ustaz : Boleh, tapi kenapa sampai dua kali ambil wudhuk?
Dzuleffendy : Saya ambil dua kali sebab kalau saya terkentut, wudhuk lagi satu tu boleh buat spare!
Ustaz : ???
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Assalamualaikum.
Nampaknya murid tersebut lurus sahaja fikirannya, sekali fikir kita rasa nak ketawa tetapi apabila difikirkan buat kali yang kedua memang lojik bagi kanak-kanak, Apabila kita memberi sesuatu penjelasan kepada murid guru hendaklah sentiasa ingat bahawa pemikiran murid tidak sama oleh itu walaupun perkara itu remeh hendaklah diberi penjelasan juga kerana terdapat murid yang lemah masih belum memahaminya.
Murid tersebut membuat aplikasi secara matematik, jika ada dua setelah ditolak satu tentulah tinggal satu lagi.
Dalam hal jenaka ini, murid itu mendapat pahala kerana mungkin murid lain pun ada yang faham begitu tetapi setelah mendapat penjelasan dari guru yang lainnya turut faham dan tanggapan mereka juga berubah. kemudian semuanya menjadi elok, sebab itulah orang yang bertanya mendapat dua pahala.
Agaknya itulah moralnya.
Assalamualaikum.
Nampaknya murid tersebut lurus sahaja fikirannya, sekali fikir kita rasa nak ketawa tetapi apabila difikirkan buat kali yang kedua memang lojik bagi kanak-kanak, Apabila kita memberi sesuatu penjelasan kepada murid guru hendaklah sentiasa ingat bahawa pemikiran murid tidak sama oleh itu walaupun perkara itu remeh hendaklah diberi penjelasan juga kerana terdapat murid yang lemah masih belum memahaminya.
Murid tersebut membuat aplikasi secara matematik, jika ada dua setelah ditolak satu tentulah tinggal satu lagi.
Dalam hal jenaka ini, murid itu mendapat pahala kerana mungkin murid lain pun ada yang faham begitu tetapi setelah mendapat penjelasan dari guru yang lainnya turut faham dan tanggapan mereka juga berubah. kemudian semuanya menjadi elok, sebab itulah orang yang bertanya mendapat dua pahala.
Agaknya itulah moralnya.WASSALAM
Post a Comment