Debat Anwar |ISUHANGAT function replace_date(d){ var da = d.split(' '); day = ""+da[2].replace(/,/,"")+""; month = ""+da[1].slice(0,3)+""; document.write(day+month); }



Ahmad Shabery patut umum Letak Jawatan, Tewas KO
Dilulus terbit pada Tuesday, July 15 @ 23:58:42 MYT oleh greenboc
Analisis Isu Oleh ulitmayang

"a
Sudah terang lagi bersuluh, rasanya dan seharusnya, Menteri Penerangan YB Dato’ Ahmad Shabery Chik, meletak jawatan dengan megemukakan surat perletakan jawatan, dalam masa 24 jam ini.


Anda telah tewas KO, Knock Out.


Sudah dikhabarkan sejak awal – awal lagi, DSAI bukanlah lawan, regu dan saingannya.

Tidak lah diketahui, siapakah yang menghasut beliau supaya menyahut cabaran debat, anjuran Agenda Daily tersebut.

Seluruh pimpinan Kerajaan UMNO/BN menanggung aib dan malu yang besar di atas KEKALAHAN dan KEGAGALAN beliau dalam berdebat, berhujah dan mengemukakan fakta, bukti dan angka.

Sebaliknya, apa yang terjadi beliau hanya menyerang peribadi DSAI sahaja.

Secara prinsip dan moralnya, tanpa perlu didesak untuk meletak jawatan, beliau secara tegas dan tetap dengan pendirian, mesti meninggalkan pejabatnya di Bangunan Angkasapuri, dalam masa 24 jam.

Tidak perlulah beliau menyerahkan kepada Perdana Menteri, untuk mempertimbangkannya, samada menerima atau menolak perletakan jawatan tersebut.

Selepas dariapda ini, rakyat tidak mahu beliau memberikan sebarang alasan, dalih, hujjah, komen dan sebab, bagi tidak meletak jawatan.

Alasan apakah lagi yang beliau cari selepas ini ? Sama – sama kita tunggu dan lihat.



RUMUSAN, hujah DSAI
  • Pakatan Rakyat akan turunkan minyak keesokannya sebanyak RM0.50, sebaik sahaja Putrajaya diambil alih.
  • Maka sejumlah RM5 Billion diperlukan untuk menampungnya.
  • Angka ini dapat diperolehi melalui RM2 Billion hasil review semula perjanjian TNB dengan IPP
  • Ketirisan, kebocoran subsidi diesel RM700 juta
  • RM 170 juta, projek pemberian khas kepada kroni pembesar UMNO, Teras Kimia
  • RM1 Billion, diambil dari sumbangan dividen khas Petronas2008 kepada kerajaan sebanyak RM 6 Billion.
  • Maka selesailah masaalah
LAIN – LAIN HAL
  • Pengerusi TNB, tahun 90-an, Tan Sri Dr Ani Arof, meletak jawatan kerana TIDAK BERSETUJU dengan syarat dan terma perjanjian diantara IPP dengan TNB yang berat sebelah, yang merugikan TNB.
  • Kenaikan minyak sebanyak RM0.78 yang dumumkan baru – baru ini mirip ‚PRISKRIPSI’ IMF.
  • Adakah kerajaan UMNO/BN telah mengambil nasihat IMF, bagi menghukum rakyat Malaysia yang telah menolak UMNO/BN ?
  • Malaysia akan menjadi NET IMPORTER pada tahun 2015, sekiranya pengeluaran Petronas adalah pada tahap sekarang, dan tidak ada telaga baru ditemui.
AHMAD SHABERY
  • Maaf tidak ada fakta dikemukakan dan sepanjang perdebatan tersebut tidak ada angka – angka diperolehi, serta hujah dan ulasan yang diberikan tidak bersangkutan dengan tajuk iaitu „ HARI INI MEMERINTAH, ESOK HARGA MINYAK DITURUNKAN“
  • Hanya serangan peribadi yang diutarakan, seperti fitnah tentang demostrasi baling, melawan Tun Razak, Melawan TDM,
  • Semua jawapan yang dikemukakan oleh beliau adalah tidak menepati soalan yang dikemukakan
TAMBAHAN SIKIT
  • Panel Tan Sri Dr Nordin Kardi
Soalan yang dikemukakan agak janggal, iaitu cuba untuk TIDAK mengaitkan IPP dengan tajuk debat. Tangkas dipancung oleh DSAI. Ini memalukan taraf seorang Naib Canselor bagi sebuah universiti yang ternama di negara ini.


Ada tuduhan sedikit masa dulu, katanya adaNaib Canselor sebuah universiti di Malaysia yang menciplak tajuk presentasi ilmiah. Siapakah dia itu ?
  • Zukifli Sulong
Soalan yang ditanya sangat bernas, iaitu soal penjimatan minyak hasil kenaikan tahun 2006 sebanyak R0.30 sebanyak RM4.13 Billion, hanya dibelanjakan sekitar RM700 juta sahaja. Bakinya ke mana pergi ?Begitu juga kewarasan kerajaan untuk membelanjakan sebanyak RM13 Billion, yang bakal dijimatkan, hasil kerajaan UMNO/BN menaikkan minyak sebanyak RM0.78 baru – baru ini. Ke manakah wang sebanyak itu akan dibelanjakan ?

NOTA
  • DSAI akan bertanding dalam pilihanraya kecil, dalam masa se singkat – singkatnya
  • Adakah di Permatang Pauh ?


Sumber:tranungkite

Related Posts by Categories



7 comments

  1. Anonymous  

    July 16, 2008 at 9:26 AM

    tak payahla pikir pasal nak bertanding...settlekan dulu isu jubur...p jumpa polis tu..mcm anak raja gondang pulak nak suruh polis pi melutut dpn. dia ambil keterangan...siannnn...kaki bontot nak jadi pm...

  2. pllzr  

    July 16, 2008 at 1:24 PM

    regarding previous post;

    jangan cepat jadi buta. masalah skang ni kau tu buta hati...hati kotor, busuk. penakut...post comment x letak nama..setakat cakap kt sini x payah la...

    -pllzr

  3. LeeZ  

    July 16, 2008 at 2:00 PM

    pllzr, biasala tu... orang BN/UMNO dah takde isu.... samalah macam Menteri Penerangan smalam...

    takde fakta, tak leh nak menjawab, serangan peribadi is the BEST WAY OUT!!!

  4. Anonymous  

    July 17, 2008 at 10:27 AM

    OKLA TU..PENAKUTKE...BUSUK HATI KE...APE-APE KER...JGN.KAKI BONTOT DAH LA...NABI TAK MENGAKU UMAT OOOIIII....U ALL NI SOKONG LEBIH-LEBIH NI...KONGSI BONTOT NGAN DIE KEE?...JGN.LER..MELENTING TAK TENTU PASAL...KLU TAK SALAH TAKPAYAH TAKUT...

  5. Anonymous  

    July 17, 2008 at 11:19 PM

    salam..

    jgn la kite sesama melayu y beragama islam bergaduh n saling mengata.. kiter semua makhluk y lemah.. nk mengata2, mkutuk2 dan mengagung2kan sgt manusia, sehingga kiter sendiri bergaduh sesama manusia..., sampai biler nk keadaan ini berterusan? sampai negara tergadai, baru nk terdesak bersatu?

    sama2 la kita mendalami ilmu,pelbagai bidang, ekonomi, cari gali dan lain2 agar sama2 kita dapat mencari alternatif penyelesaian minyak yang semakin berkurang..kita generasi muda harus banyak berfikir dan tidak hanya mengikot; kalo generasi yang tua2 gadoh2 nak rebot jawatan politik contohnya,kan itu satu permainan dunia yang tak pergi jauh, kiter jgn ikot..

    bpikirlah untuk generasi kita and ank2 kita akan datang..sekadar cakap2 n saling mengata sj, tak ke mana, berusaha keras la untuk mencari penyelesaian.. bkn untuk sekadar memuaskan hati dan menurut nafsu amarah dlm jgka masa pendek, tp untuk kesejahteraan hidup y berpanjangan untuk di masa hadapan, yang lebih memerlukan kesabaran dan kebijaksanaan dalam bertindak..

    zaman sekarang, kekuatan tidak terletak pada pertikaman lidah maupon pgunaan senjata yang canggih, tetapi kekuatan itu terletak pada ilmu yang dikuasai; ilmu yang benar, digunakan pada jalan yang benar..

    bersatu la kembali wahai bangsaku.. yang tua dihormati, yang muda di sayangi.. itu pesan Nabi junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w.. ;)

  6. Future CorpSe  

    July 18, 2008 at 11:20 PM

    saLam~

    apa puLak "jubur" ngan kaki bontot ni? takde bahasa Lebih baik ke nak utarakan?

    ni bukan soaL nak jadi PM ke nak jadi kuLi ke nak jadi pengutuk terkenaL ke.. tapi ni soaL fakta. seperti apa yg DSAI kata, dia bukan timbuLkan isu minyak ni untuk jadi PM, tapi dia takkan dapat turunkan harga minyak seLagi dia tak jadi PM. ada perbezaan kat situ.

    dia dah kemukakan fakta & cara nak turunkah harga minyak yg mana dia akan Lakukan andainya dia ada kuasa. adakah PM kita skrg akan ikut saranan DSAI? adakah PM kita akan kaji semuLa perjanjian TNB dgn IPP? DSAI dah kemuka fakta. tapi nak Laksanakan tu kena ada kuasa. kaLau kerajaan skrg boLeh turunkan harga minyak, ok La tu. sy sokong!

    tertekanLa dgn kenaikan mendadak ni.

  7. Gen2  

    July 28, 2008 at 10:53 AM

    tu la pasal..penggunaan ayat pun dah m'ggambarkan org yg tak berilmu..tak beriman..nk mengajak kite sumer bersatu??..nk mengajak kebaikan??...macam mane tu??

Blog Widget by LinkWithin


Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates