Keenakan biji getah |ISUHANGAT function replace_date(d){ var da = d.split(' '); day = ""+da[2].replace(/,/,"")+""; month = ""+da[1].slice(0,3)+""; document.write(day+month); }



08-10-2007 10:39:55 AM

JERANTUT: Berbuka puasa dengan masakan menggunakan biji getah? Janggal mendengarnya, tetapi biji getah yang ditapai ataupun asam rum merupakan pelengkap pilihan dalam juadah penduduk Jerantut di Pahang.

Andaikata anda ke Jerantut tidak rugi jika mencuba masakan tradisional daerah itu seperti gulai asam rum atau sambal asam rum.

"Sesiapa yang baru ingin mencuba tidak perlu khuatir kerana asam rum ini tidak memabukkan atau mendatangkan kesan mudarat," kata Hamzah Abdul Hamid.

Hamzah, 55, yang bekerja sebagai pemandu pelancong di Taman Negara dan kini menetap di Kampung Kuala Tahan berkata kebanyakan penduduk di Jerantut sentiasa menyimpan stok asam rum biji getah ini untuk kegunaan harian mereka.

"Di Raub juga terdapat sejenis lagi asam rum tapi ramuan asasnya menggunakan buah perah (sejenis buah hutan)," katanya.

Menu turun temurun
Mungkin ramai di luar daerah Jerantut yang masih belum mengetahui menu turun temurun asam rum sajian penduduk Jerantut itu yang menggunakan biji getah.

Atau mungkin juga mereka yang pernah singgah di Jerantut tidak menyedari gulai atau sambal yang dimakan di restoran atau di kedai makan itu sebenarnya masakan yang mengandungi asam rum biji getah.

Bagi mereka yang baru tiba di Jerantut atau Ulu Tembeling, tidak sukar untuk mencari juadah berkenaan kerana terdapat banyak restoran dan gerai makan di sekitar Jerantut termasuk pasar-pasar Ramadan di daerah itu yang menjual masakan yang mengandungi asam rum ini.

Pada kebiasaannya asam rum biji getah digunakan untuk dijadikan sambal dan dimakan dengan pelbagai ulaman yang agak pahit seperti pucuk dan pelepah betik muda serta buah ara.

Ia juga digunakan untuk membuat gulai terutamanya gulai ikan air tawar yang tidak bersisik seperti baung, toman dan keli.

Hamzah berkata ikan air tawar terutama yang tidak bersisik lazimnya berbau hanyir dan oleh itu sangat sesuai dijadikan gulai asam rum biji getah.

Katanya, rasa kelat-kelat pada asam rum itu dapat mengurangkan bau hanyir ikan selain menyedapkan gulai berkenaan.

"Begitu juga kalau buat sambal cili atau sambal belacan...rasa kelatnya akan berkurangan apabila dimakan bersama ulam yang pahit," katanya.

Bagaimana membuatnya
Mengenai cara membuat asam rum biji getah itu, Hamzah berkata biji getah perlu dikeringkan sehingga isinya kecut terlebih dahulu.

"Proses mengeringkan biji getah ini mengambil masa satu hingga dua hari bergantung kepada cuaca sebelum kulit yang keras dibuang dan isi diambil dan dijemur sekali lagi selama sehari," katanya.

Selepas proses itu, semua isi biji getah perlu ditumbuk hingga hancur sebelum diramas hingga mengeluarkan minyak dan dimasukkan ke dalam botol atau tempayan, yang kemudiannya disimpan di tempat yang kering.

Menurutnya, asam rum biji getah jika dibuat dan disimpan dengan cara yang betul boleh bertahan sehingga lima tahun tanpa rasa dan rupanya terjejas.

"Di Jerantut menu asam rum masih terus digunakan malah golongan remaja dan kanakkanak juga mengenali dan mengetahuinya kerana ia sering menjadi antara pelengkap masakan dan ia merupakan resepi turun temurun.

"Sejak dahulu lagi, kawasan Jerantut dan Ulu Tembeling merupakan kawasan tanaman getah malah sebahagian besar penduduk di sini juga bekerja sebagai penoreh getah, dan biasanya pokok getah berbuah dari Julai hingga September, dan mereka mengutip biji berkenaan untuk dijadikan asam rum.

Katanya, sesiapa yang ingin tahu rasa biji getah boleh mencubanya dengan menghancurkan biji getah yang telah dikeringkan menggunakan mesin pengisar dan terus memasukkannya dalam masakan.

"Rasanya mungkin tidak sama seperti asam rum yang dibuat secara tradisional tetapi ia sedikit sebanyak dapat menunjukkan rasa buah getah," kata beliau. BERNAMA

Related Posts by Categories



1 comments

  1. Qila Nisa  

    October 3, 2015 at 11:32 AM

    assalamualaikum.
    im a foodtech student from UniSZA, Terengganu.
    Im interested to do some research about this unique food, asam rong for my
    final year project. my problem is i dont know anything about this asam rong
    because this is my first time hear about it hehe.

    So boleh saya tahu, semasa proses peram/ferment biji getah itu, memang
    tidak mencampurkan apa2 bahan lain ? contohnya yeast untuk mempercepatkan proses
    fermentation ?

    I hope you can reply to me. Tq :)

Blog Widget by LinkWithin


Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates