adsense

25 October, 2007

Amaran Untuk Semua Pengguna Akaun Yahoo!....



Saya ingin menasihati anda semua supaya berhati-hati dengan email yang diterima saudara. Semalam saya menerima satu email yang menyatakan mereka dari pihak Yahoo! yang ingin membuat pemeriksaan ke atas semua akaun email yang berdaftar dengan mereka. Mereka ini meminta semua pengguna akaun email yang dihubungi mereka supaya membalas email mereka dengan menyertakan password, users name, country of origin dan sebagainya bagi membolehkan akaun yang digunakan dilabelkan sebagai akaun aktif dan tidak akan ditutup. Oleh kerana saya tidak mempercayainya, saya telah menghubungi Yahoo! help center bagi kepastian. Pihak rasmi Yahoo! baru saja menghubungi saya melalui email yang menyatakan bahawa email yang menyamar sebagai pihak pentadbiran mereka itu merupakan satu pembohongan bagi mencuri data-data peribadi. Berikut merupakan contoh email yang saya katakan tadi sebagai email yang mengandungi penipuan. Harap dapat sebarkan kepada semua supaya akaun email anda dan email-email peribadai anda tidak dicerobohi. di Bawah ini contoh email pembohongan tersebut. Klik pada image untuk gambar yang lebih besar dan dapat di baca.

nama pengirim email tersebut ialah "Yahoo! Account Service" yang menggunakan alamat email center_message_service29@yahoo.com

berikut 2 imej kandungan email tersebut yang meminta pengguna menghantar maklumat seperti users name, password, country of origin dan sebagainya.


Di bawah ini email yang saya terima dari pihak Yahoo! setelah saya melaporkan perkara tersebut dan meminta kepastian. Klik imej untuk perbesarkan.

Pihak Yahoo! menyatakan bahawa ini merupakan satu skim penipuan untuk mencuri data dan maklumat peribadi orang ramai terutama pengguna akaun Yahoo! Sebagai menjalankan tanggungjawab saya, saya masukkan ini sebagai posting supaya anda diluar sana tidak tertipu dan mendapat masalah. Harap dapat sebarkan amaran ini kepada rakan, groups di bawah kendalian anda dan semua alamat email yang ada dalam inbox anda. Semoga tiada yang tertipu dan harap semua dapat berhati-hati...

Credit

No comments:

Blog Widget by LinkWithin