adsense

30 October, 2007

Renungan & Muhasabah Ibadat berkualiti dengan pelbagai kuantiti



Kita hidup didunia mesti kejar dunia dan buka kejar Akhirat

-- Dunia kita sebenarnya didunia bukan di Akhirat

-- Di Akhirat itu bukan dunia (negeri) kita, disana tempat pembalasan dan kita disana bukan lagi manusia sepertimana Tuhan jadikan kita untuk semata-mata berIBADAT kepadaNYA.

Oleh itu didunia kita mesti kejar dunia dalam singkat masa yang diberikan secara maksimum.

Jika kita tahu apa itu IBADAT,

-- Kita akan sentiasa beribadat dalam setiap saat kehidupan kita dan sentiasa beribadat dengan pelbagai ibadat dalam masa yang sama (membuat lebih dari satu ibadat dalam sesuatu masa, termasuk semasa kita sedang tidur lena).

-- kita juga boleh beribadat selepas kita mati, bukan hanya semasa kita hidup didunia saja. Maka perancangan perlu untuk tujuan ini

-- Inilah yang memberikan kita raung untuk mendapatkan ganjaran yang berlipat ganda berbanding dengan umat terdahulu yang diberikan usia yang lebih panjang dan begitu juga dengan para malaikat yang mempunyai Kualiti Ibadat yang tinggi berbanding manusia.

Oleh itu jangan sama sekali mempertikaikan julat masa yang kita ada untuk mendapatkan ganjaran yang sebanyak mungkin

Ibadat solat itu merupakan satu ibadat yang kecil nisbah masanya dan kita masih mempunyai lebihan masa untuk ibadat-ibadat lain yang lebih besar

Sedarilah bahawa Ibadat telah didefenasikan dalam skop yang kecil dan rata-rata orang takut untuk mengemaskinikannya. Meskipun dalam masa yang sama cuba untuk meluaskan defenasikan secara tidak langsung (seperti berikut:-) dilakukan

a. belajar / menuntut ilmu itu ibadat

b. kerja itu ibadat

c. berbuat baik itu ibadat

d. ... dan lain-lain lagi

-- atas dasar apa mereka menyatakan ianya ibadat, hanya kerana mengharapkan ganjaran, oleh itu ianya diklasifikasikan sebagai ibadat!

Oleh itu kita perlu memahami defenasi ibadat yang lebih menyeluruh untuk kefahaman di atas.

Ringkasnya...

Untuk apa dikita dijadikan secara fitrahnya

--> (1)Untuk menyatakan kebesaran TUHAN dimana (2)dimaksudkan kepadanya dan (3)mengharapkan keRedhoanNYA

Oleh itu apa saja yang kita lakukan aktiviti berdasarkan SKOP di atas adalah diklasifikasikan sebagai IBADAT selain dari mana-mana ibadat yang telah dinyatakan seperti Solat dan Puasa.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin