adsense

29 November, 2007

Pejabat MB menang bidaan CCC 9,rakyat duduk reban ayam



Oleh Herman Samsudeen

Kuala Lumpur, 27 Nov: Rakyat harus menyelar sikap pemimpin yang suka membazir dikala rakyat dan negara ini dihimpit oleh masalah dan tekanan ekonomi yang memuncak.


Laporan Utusan Malaysia bertarikh 26 November yang bertajuk "Pejabat MB menang bidaan CCC 9" benar-benar menguris perasaan rakyat. MB Pahang dilaporkan dengan wewenangnya membelanjakan RM 48,000 hanya semata-mata untuk mendapatkan nombor kenderaan baru CCC 9.


Rakyat hidup dalam 'reban ayam'

Masih Ingatkah lagi berita sedih tentang kedhaifan sebuah keluarga Melayu di Pahang yang bertajuk “Keluarga hidup dalam ‘reban ayam’” yang disiarkan oleh akhbar Berita Harian 8 Jun 2007 lalu.

Zakaria Deraman, 42, bersama isterinya Nurhamizah Mat Jusoh, 34 dan lapan orang anak mereka terpaksa tinggal di sebuah rumah yang tidak ubah seperti reban ayam di kawasan bekas lombong, Jalan Kuantan-Muadzam Shah, dekat Gambang, di Pahang.



Kisah sedih itu langsung tidak dimanfaatkan oleh Adnan Yaacob selaku Menteri Besar Pahang untuk menginsafi dan memperbaiki diri. Sebagai pemimpin beliau seharusnya turun ke bawah membantu rakyat, bukannya duduk di Pejabat Besarnya sambil memikirkan Nombor CCC 9 yang bernilai RM 48,000.


RM48,000 itu sudah cukup untuk Zakaria Deraman memiliki sebuah rumah dengan 3 bilik tidur untuk keluarga beliau. Ia juga mampu digunakan untuk membeli sebuah Motosikal berharga kurang dari RM 6,000 untuk memudahkan beliau keluar mencari nafkah di Bandar bagi menyara keluarganya yang dhaif itu.


Ini baru kisah tentang sebuah Nombor Kenderaan, kita belum lagi bicara soal milikan harta yang berjuta-juta dalam khazanah Menteri Besar ini.


Pihak BPR perlu menyiasat perbelanjaan ini. Adakah ianya dibayar oleh Kerajaan atau dari dana Adnan sendiri? Adakah Adnan membayar cukai untuk rakyat selama ini?

1 comment:

Anonymous said...

apala..nak jadi dgn pemimpin skrg,org lain tlg bangsa sendiri..tp kita org melayu yg pegang jawatan dan kuasa asyik nak khianat bangsa sendiri dgn makan rasuah dan kumpul harta sendiri ,bukan nak bantu..

Blog Widget by LinkWithin