ISU-isu SEMASA gambar VIDEO link CERITA info RESEPI pepatah KELAKAR gambar artis DAN macam-MACAM ada YANG HANGAT-HANGAT BELAKA....!!!!
31 August, 2007
HUKUM MENYEDIAKAN KENDURI KEMATIAN
Dari Majalah Pengasuh yang mana Tok Kenali antara pengasasnya –
asalnya tulisan jawi)
oleh: Hasan Ahmad
MUQADDIMAH
Sudah menjadi lumrah kepada orang melayu beragama islam di tanah air kita,
apabila berlaku kematian dalam sesebuah keluarga, maka ahli keluarga si mati
itu akan menyediakan makanan dan minuman.
Pada kebiasaannya, keluarga si mati akan memasak dan menyediakan nasi bungkus
mengikut bilangan orang yang hadir bersembahyang jenazah atau mengikut jumlah
orang yang terlibat memberi pertolongan mentajhizkan mayat, termasuk penggali kubur
dan sebagainya. Sebaik sahaja selesai sembahyang jenazah, nasi bungkus akan diedar
dan dibahagi-bahag! ikan kepada setiap orang yang turun dari rumah. Kemudian,
pada malam pertama hingga malam ketujuh diadakan majlis tahlil kepada ruh si mati,
dan sesudah majlis tahlil, keluarga si mati akan menghidangkan makanan dan
minuman kepada jiran dan para jamaah yang hadir, sama ada jamuan ringan atau jamuan
berat mengikut qadar kemampuan masing-masing. Manakalah pada malam ke-3, ke-7,
ke-20, ke-40 dan ke-100 pula, pada kebiasaannya akan dihidangkan jamuan nasi dengan
aneka masakan yang enak-enak. Kemudian, setiap malam Jumaat selepas hari ke-7
hingga hari ke-40 atau kadang-kadang sehingga hari ke-100, diadakan lagi majlis-majlis
tahlil, dengan setiap lepas tahlil akan dihidangkan pelbagai hidangan dan masakan
oleh ahli si mati. Pendek kata, menjamu makanan dan minuman selepas kematian
telah menjadi tugas yang terpaksa dilakukan oleh ahli si mati, sama ada mereka terdiri
dari orang kaya atau kurang berada. Kalau tidak dibuat, nescaya akan dicela oleh jiran
tetangganya, kaum kerabatnya dan sahabat handainya. Bukan setakat dicemuh, malahan
keluarga si mati yang tidak menurut resam turun temurun itu akan dipandang serong
oleh masyarakat sekitar. Bermacam-macam tuduhan dan cemuhan dilemparkan kepada
ahli si mati yang tidak mengikut adat tradisi itu. Umpamanya dikatakan kedekut, bakhil,
tidak mengenang jasa si mati atau juga dikatakan seperti mengambus batang pisang dan
sebagainya. Itulah antara ungkapan dan ujaran yang menggambarkan kejinya sesiapa yang
meninggalkan tradisi tersebut, sebahagian besar dari kalangan umat islam menganggap dari
ajaran islam yang penting yang tidak boleh diabaikan, kerana ianya turut dilakukan oleh
orang-orang yang berpengatahuan agama. Sama ada dari lepasan madrasah-madrasah
pondok atau lepasan dari sekolah-sekolah arab/agama. Mana-mana individu yang mengkritik
adat resam itu akan dicap dan dilablekan sebagai kaum muda yang hendak merusakkan
ajaran Islam yang suci. Walaubagaimanapun ada jugak segolongan kecil umat islam di
negara kita yang berpendapat bahawa membuat dan menjamu makanan selepas kematian
adalah amalan bid'ah yang perlu ditinggalkan, kerana ia tidak pernah dibuat atau dilakukan
oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam dan sahabat-sahabatnya.
KEMBALI KEPADA ALLAH DAN RASULNYA
Penyusun merasa terpanggil untuk mengambil bahagian dalam perbincangan masalah
perselisihan yang tidak ada kesudahan ini, dengan harapan semoga masyarakat kita,
khususnya alim ulamak dan bijak pandai islam, dapat menilai siapakah yang sebenarnya
berada di pihak yang hak dan siapakah yang berada dipihak yang kabur dalam masalah yang
dinyatakan. Ulamak silam telah membentangkan kepada kita mengenai hukum sebenar
membuat dan menjamu makanan kepada orang ramai selepas berlaku kematian. Antaranya
ialah dengan cara membawa hadis-hadis yang menjelaskan secara khusus mengenai perkara
ini:
1) Hadis yang dikeluarkan oleh Abu Daud, al-Tarmizi dan Ibnu Majah dari Abdulllah bin Ja'far, beliau berkata apabila tiba berita kematian Ja'far (bin Abi Talib) nabi bersabda:
Maksudnya:
"Hendaklah kamu membuat makanan kepada ahli Ja'afar (isteri-isteri dan anak-anaknya).
Sesungguhnya telah datang kepada mereka perkara yang mengharukan mereka."
Dalam Hadis diatas, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam mengharapkan jiran tetangga yang
tinggal berhampiran dengan keluarga si mati agar membuat makanan kepada mereka yang
ditimpakan musibah dan dukacita kematian. Ja'afar bin Abi Talib telah mati syahid dalam
peperangan mu'tah pada tahun kelapan Hijrah. Sebaik sahaja berita kematian sampai, Nabi
menyuruh jiran tetangganya melakukan perkara itu kepada ahlinya bagi meringankan beban
dukacita ahli keluarga si mati dengan memberi makan kepada mereka.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment