adsense

14 March, 2008

Azan dan Kebakaran




Azan disyari'atkan untuk menandakan masuknya waktu solat. Dalil: al Juma'ah: 9
dan al Maidah:58 juga banyak hadith-hadith yang hasan sahih. Hukum azan:
Hambali: fardhu kifayah Madzhab lain: Sunnat mu'akkad. Syafi'iy berkata: azan
itu sunnat solat; Madzhab lain: Sunnah waktu sahaja..

Adapun kegunaan kaifiat azan (kegunaan azan) untuk selain itu di istinbat
(dikeluarkan) oleh ulama' Usyul apabila mereka melihat RasuluLlah saw azan dan
iqamat kepada cucunya yang baru lahir al hassan dan alHussain. Maka Ulamak
berbahas bahawa azan boleh digunakan untuk pelbagai keadaan termasuklah bila
berlaku kebakaran. Dalam kitab' Hasyiah Qalyubi wa Umairah -Syarah kepada Matan
Minhaj Taalibin (Imam an Nawawi) ' oleh Syaikh Syihabuddin al Qalyubi dan Syaikh
Umairah; Juga dalam kitab Fiqh Islami karangan Wahbah Zuhaili bab 'Azan Selain
Solat' menjelaskan kaifiat azan untuk perkara-perkara berikut:

1. Meletusnya peperangan;

2. Bayi yang baru lahir (azan di telinga kanan, iqamat telinga kiri)

3. Orang yang histeria atau disampuk jin

4. Pergaduhan

5. Sebelum bermulanya musafir

6. Bila berlakunya kebakaran


---------------
Azan dan kebakaran ini adalah suatu yang perkara yang ada sandaran dan boleh
dilakukan; masalahnya adakah perkara ini ada dalam pengajian atau skim latihan
para bomba di Malaysia.Jadi gabungan teknologi memadam api dan kaedah dari
Sunnah (azan) adalah satu aspek yang perlu diberi perhatian oleh bomba Malaysia.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin