adsense

22 June, 2008

APA ITU NGV?









Sedikit info berkenaan NGV. Utk pengetahuan semua.Yg selama ini tidak tahu harap mengetahuinya.
Sumber dan fakta yg tepat.

APA ITU NGV?
  • NGV BERMAKNA NATURAL GAS FOR VEHICLES” (GAS ASLI KENDERAAN)
  • GAS ASLI DIGUNAKAN JUGA DI STESEN JANAKUASA, KILANG & KEMUDAHAN KOMERSIL LAIN
  • MESRA ALAM
  • KOMPOSISI UTAMA NGV IALAH “METHANE” (METANA)
  • TELAH DIGUNAKAN DI BEBERAPA BUAH NEGARA LEBIH DARI 50 TAHUN YANG LALU
  • 2.1 JUTA PENGGUNA NGV SELURUH DUNIA


CIRI-CIRI PERBEZAAN PELBAGAI JENIS BAHAN BAKAR KENDERAAN


NGV

LPG

PETROL

DISEL

KOMPOSISI

METANA, CAMPURAN GAS BERBAU

CAMPURAN BUTANA & PROPANA, CECAIR/GAS, CAMPURAN BAU

CAMPURAN HIDROKARBON YANG LEBIH TINGGI, CECAIR, BAUAN YANG KUAT

CAMPURAN HIDROKARBON YANG LEBIH TINGGI, CECAIR, BAUAN YANG KUAT

Graviti Tentu

0.7

(Ringan dari udara)

1.86

(Berat dari udara)

Berat dari udara

Berat dari udara

Oktana # (RON)

130

100 – 104

97

N / A

Suhu Pengautocucuhan

630

480 – 540

456

338

Had Kemudahbakaran di udara

5% - 15%

2.1% - 9.5%

1.4% - 7.6%

0.5% - 5%

Tenaga Haba

51.6 MJ/kg

49.55 MJ/kg

47 MJ/kg

45 MJ/kg

Tekanan Simpanan

3000 psig

(Bersifat gas dalam silinder)

100 – 150 psig

(Campuran gas + cecair dalam silinder)

Atmosfera

(Cecair dalam tangki)

Atmosfera

(Cecair dalam tangki)


KANDUNGAN/KOMPOSISI BAHAN BAKAR KENDERAAN


NGV

LPG

PETROL

DISEL

KOMPOSISI

PEMBAHAGIAN

(mol %)

PEMBAHAGIAN

(VOL %)

PEMBAHAGIAN

PEMBAHAGIAN

METANA (C1)

89 - 96

N/A

CAMPURAN HIDROKARBON YANG LEBIH TINGGI, CECAIR, BAUAN YANG KUAT

CAMPURAN HIDROKARBON YANG LEBIH TINGGI, CECAIR, BAUAN YANG KUAT

ETANA (C2)

2 –5

N/A

PROPANA (C3)

N/A

C3 = 25 – 44

C3 + C4 = 97 (min)

BUTANA (C4)

N/A

PENTANA (C5)

N/A

1.5

KARBON DIOKSIDA

0.6 - 3


ASPEK KESELAMATAN NGV

LEBIH RINGAN DARI UDARA ( paling ringan dr yg lain )

  • SUHU NYALAAN YANG LEBIH TINGGI (630O C) ( paling tinggi dr yg lain ) - klu cucur api kat NGV,paling sukar terbakar berbanding yg lain.
  • LEBIH SUKAR TERBAKAR DIBANDINGKAN DENGAN BAHAN BAKAR LAIN (HAD PEMBAKARAN YANG TERHAD 5-15%) -Incase leak payah utk terbakar ,ble bocor terus hilang di udara - memerlukan at least 5% utk terbakar.
  • REKABENTUK SILINDER, PROSES PEMBUATAN, PEMASANGAN ALAT-ALAT NGV YANG MENGIKUT PIAWAIAN TERTENTu
  • REKOD PENGGUNAAN YANG TERBUKTI - LEBIH DARI DUA JUTA PENGGUNA DI SELURUH DUNIA

No comments:

Blog Widget by LinkWithin