Sedikit info berkenaan NGV. Utk pengetahuan semua.Yg selama ini tidak tahu harap mengetahuinya.
Sumber dan fakta yg tepat.
APA ITU NGV?
- NGV BERMAKNA NATURAL GAS FOR VEHICLES†(GAS ASLI KENDERAAN)
- GAS ASLI DIGUNAKAN JUGA DI STESEN JANAKUASA, KILANG & KEMUDAHAN KOMERSIL LAIN
- MESRA ALAM
- KOMPOSISI UTAMA NGV IALAH “METHANE†(METANA)
- TELAH DIGUNAKAN DI BEBERAPA BUAH NEGARA LEBIH DARI 50 TAHUN YANG LALU
- 2.1 JUTA PENGGUNA NGV SELURUH DUNIA
CIRI-CIRI PERBEZAAN PELBAGAI JENIS BAHAN BAKAR KENDERAAN
NGV | LPG | PETROL | DISEL | |
KOMPOSISI | METANA, CAMPURAN GAS BERBAU | CAMPURAN BUTANA & PROPANA, CECAIR/GAS, CAMPURAN BAU | CAMPURAN HIDROKARBON YANG LEBIH TINGGI, CECAIR, BAUAN YANG KUAT | CAMPURAN HIDROKARBON YANG LEBIH TINGGI, CECAIR, BAUAN YANG KUAT |
Graviti Tentu | 0.7 (Ringan dari udara) | 1.86 (Berat dari udara) | Berat dari udara | Berat dari udara |
Oktana # (RON) | 130 | 100 – 104 | 97 | N / A |
Suhu Pengautocucuhan | 630 | 480 – 540 | 456 | 338 |
Had Kemudahbakaran di udara | 5% - 15% | 2.1% - 9.5% | 1.4% - 7.6% | 0.5% - 5% |
Tenaga Haba | 51.6 MJ/kg | 49.55 MJ/kg | 47 MJ/kg | 45 MJ/kg |
Tekanan Simpanan | 3000 psig (Bersifat gas dalam silinder) | 100 – 150 psig (Campuran gas + cecair dalam silinder) | Atmosfera (Cecair dalam tangki) | Atmosfera (Cecair dalam tangki) |
KANDUNGAN/KOMPOSISI BAHAN BAKAR KENDERAAN
NGV | LPG | PETROL | DISEL | |
KOMPOSISI | PEMBAHAGIAN (mol %) | PEMBAHAGIAN (VOL %) | PEMBAHAGIAN | PEMBAHAGIAN |
METANA (C1) | 89 - 96 | N/A | CAMPURAN HIDROKARBON YANG LEBIH TINGGI, CECAIR, BAUAN YANG KUAT | CAMPURAN HIDROKARBON YANG LEBIH TINGGI, CECAIR, BAUAN YANG KUAT |
ETANA (C2) | 2 –5 | N/A | ||
PROPANA (C3) | N/A | C3 = 25 – 44 C3 + C4 = 97 (min) | ||
BUTANA (C4) | N/A | |||
PENTANA (C5) | N/A | 1.5 | ||
KARBON DIOKSIDA | 0.6 - 3 |
ASPEK KESELAMATAN NGV
- SUHU NYALAAN YANG LEBIH TINGGI (630O C) ( paling tinggi dr yg lain ) - klu cucur api kat NGV,paling sukar terbakar berbanding yg lain.
- LEBIH SUKAR TERBAKAR DIBANDINGKAN DENGAN BAHAN BAKAR LAIN (HAD PEMBAKARAN YANG TERHAD 5-15%) -Incase leak payah utk terbakar ,ble bocor terus hilang di udara - memerlukan at least 5% utk terbakar.
- REKABENTUK SILINDER, PROSES PEMBUATAN, PEMASANGAN ALAT-ALAT NGV YANG MENGIKUT PIAWAIAN TERTENTu
- REKOD PENGGUNAAN YANG TERBUKTI - LEBIH DARI DUA JUTA PENGGUNA DI SELURUH DUNIA
No comments:
Post a Comment