adsense

02 April, 2007

Isu Hangat: Saladin filem animasi Malaysia menang hadiah peringkat dunia



Saladin filem animasi Malaysia menang hadiah peringkat dunia

KUALA LUMPUR 28 Mac – Filem kartun Saladin oleh Multimedia Development Corporation (MDeC) telah memenangi hadiah Tokyo Big Sight Award di Pesta Anime Antarabangsa Tokyo 2007, pameran animasi terbesar dunia, minggu lepas.

Saladin memenangi anugerah untuk kecemerlangan dalam imejan janaan komputer tiga dimensi (3D CGI), kesan visual khas dan animasi, menurut kenyataan MDeC hari ini.

Ketua Pegawai Eksekutif MDeC, Badlisham Ghazali berkata, hadiah itu menunjukkan bahawa bakat tempatan mempunyai keupayaan berkelas dunia dan kemahiran teknikal untuk menghasilkan animasi yang boleh bersaing dengan bakat-bakat terbaik dunia.

“Malaysia sememangnya mempunyai pengetahuan, kreativiti dan teknologi untuk mengeluarkan animasi berkualiti tinggi bagi pasaran global.

‘‘Ia menunjukkan bahawa kita mempunyai animator-animator berkelas dunia yang mempunyai keupayaan melaksanakan kerja berkualiti tinggi setara dengan penggiat-penggiat antarabangsa,” katanya.

Beliau berkata, menerima pengiktirafan daripada penggiat industri terkemuka seperti Jepun amat bermakna kepada MDeC dan rakyat Malaysia.

Tahun lalu Saladin memenangi anugerah untuk nada teknologi terbaik di Pesta Kartun dan Animasi Antarabangsa Seoul.

Badlisham berpendapat, anugerah Tokyo itu mempunyai impak pembuka minda komuniti kreatif global kepada potensi Malaysia sebagai satu pusat kreatif.

“Ini akan membuka pintu bagi kerja-kerja lebih kreatif oleh bakat-bakat Malaysia di samping meletakkan Malaysia sebagai pusat ICT global.

“Syarikat-syarikat kandungan kreatif di Koridor Raya Multimedia telah terbabit dalam pengeluaran beberapa siri animasi saluran Disney dan produksi-produksi bersama Kanada.

“Ia adalah kediaman kepada syarikat-syarikat yang telah mewujudkan peluang-peluang untuk permainan berkelas dunia bagi Sony, Nintendo dan Konami,’’ kata kenyataan MDeC itu.

MDeC berkata, apabila Malaysia menjadi tuan rumah Kongres Dunia mengenai Teknologi Maklumat (WCIT) tahun depan, syarikat-syarikat tempatan boleh menggunakannya sebagai landasan bagi mempamerkan produk-produk dan perkhidmatan mereka, termasuk produk-produk kreatif dan mudah alih, dan sebagai jaringan dengan bakal-bakal rakan kongsi dan pelanggan dari seluruh dunia.

– Bernama

>>>> Lihat Trailer Saladin <<<<

No comments:

Blog Widget by LinkWithin