adsense

20 December, 2007

Umi Azlim Diumpan Iklan Internet Dengan Bayaran Lumayan



Oleh Tham Choy Lin

GUANGZHOU, 20 Dis (Bernama) -- Umi Azlim Mohamad Lazim yang dijatuhi hukuman mati kerana menyeludup dadah di selatan China, memberitahu ibu bapanya bahawa dia diumpan oleh iklan internet yang menawarkan bayaran lumayan untuk menjadi penghantar barang.

Mohamad Lazim Jusoh dan isteri Umi Slaia Ibrahim menemui anak sulung mereka selama 30 minit di pusat tahanan di kota pelabuhan Shantou yang terletak kira-kira sejam penerbangan dari Guangzhou, iaitu ibu negara wilayah Guangdong.

"Lega dan suka saya kerana tahu anak sihat dan dia pun sudah pandai bercakap bahasa Cina dan mengajar bahasa Inggeris kepada yang lain.

"Dia kata dia sudah biasa dengan keadaan di situ," kata Umi Slaia.

Kedua-dua ibu bapa Umi Azlim tiba di Guangzhou semalam dan meneruskan perjalanan dengan penerbangan ke Shantou hari ini, diiringi oleh naib konsul Haniah Mohd Adenan dari Pejabat Konsulat Malaysia di Guangzhou.

Dalam pada itu, Mohamad Lazim berkata anaknya tidak mengetahui tentang kedatangan mereka dan agak terkejut semasa bertemu sambil terus memeluk mereka serta memohon maaf.

"Saya kata sabar sabar kerana benda dah berlaku, kalau menangis darah pun tak ada gunanya," katanya.

Ibu bapa Umi Azlim membawa sebuah beg berisi makanan kegemarannya iaitu sambal daging, keropok ikan, mini popiah goreng dan biskut tetapi makanan itu tidak dapat diberikan kerana peraturan penjara melarangnya.

Bagaimanapun, mereka memberi wang 300 yuan (RM150) kepada Umi Azlim dan mendapat resit daripada pihak penjara.

Mohamad Lazim berkata semasa pertemuan itu mereka tidak membincangkan tentang kes penyeludupan Umi Azlim, yang mengaku bersalah terhadap tuduhan menyeludup 2.983 kg heroin di Lapangan Terbang Shantou pada 19 Jan tahun ini.

Pada Mei lepas, Umi Azlim, 24, telah dijatuhi hukuman mati dengan kebenaran membuat rayuan dalam tempoh dua tahun.

"Tujuan saya datang ini bukan itu atau mencari penyelesaian tapi nak tengok anak. Sudah setahun kami tidak bertemu dengannya. Kami sedih juga tapi dapat bertemu pada Aidiladha ini mujur berkat doa dan sembahyang hajat.

"Tetapi Umi (Azlim) ada memberitahu bahawa seorang rakan merujuk beliau kepada iklan internet yang menawarkan bayaran tinggi untuk menghantar barang," katanya.

Umi Azlim, yang menamatkan pengajian ijazah sarjana muda di Universiti Malaysia Sabah dalam bidang Sains Biologi September tahun lepas, telah membuat pasport antarabangsa pada bulan berikutnya sebelum ke China.

Ditanya mengenai langkah seterusnya, Mohamad Lazim berkata mereka akan pulang ke Kelantan untuk berbincang mengenai cara mendapatkan khidmat peguam warga China bagi membantu membuat rayuan terhadap kes anaknya itu.

Mohamad Lazim ialah seorang bekas anggota tentera dan kini bekerja sebagai mekanik di syarikat EON.

Beliau dan isteri dijadual pulang ke Malaysia Sabtu ini.

-- BERNAMA

No comments:

Blog Widget by LinkWithin