adsense

29 September, 2007

apabila ustazah sertai Bintang Klasik



Assalamualaikum,
Isu yang ingin saya utarakan berlaku pada 3 Ogos 07 lalu, tetapi bagi kami ia menjadi kejadian yang sangat mengaibkan dan memalukan.



Bagi peminat-peminat pertandingan Bintang Klasik Nasional 2007, ada sesuatu yang tidak mereka ketahui terutama penonton di Semenanjung dan di Sarawak. Malahan di Sabah mungkin tidak ramai yang mengetahui bahawa pemenang kedua kategori wanita iaitu Dayangku Nurul Fattihah Umi Qalthum Pengiran Zainal Abidin, 26 yang berasal dari Sabah itu adalah seorang USTAZAH.

Ustazah Nurul Fattihah mengajar di SK Sembulan, Kota Kinabalu. Beliau adalah bekas pelajar Sek Men Agama Islam Toh Puan Hajjah Rahmah (TPHR), Kota Kinabalu pada 1993-1999.

SMAI TPHR tidak asing lagi di dalam senarai sekolah-sekolah agama terulung di Malaysia. Tidak sedikit keluarannya yang menjadi kebanggaan sekolah, menjadi ahli masyarakat yang berguna.

Tetapi kepada kes Ustazah Nurul ini, sangat mengaibkan apabila beliau sanggup menggadai ilmu dan maruah dirinya sebagai orang yang berpendidikan agama untuk menyertai Bintang Klasik Nasional. Beliau sanggup membuka auratnya untuk bertanding, dan apabila kembali mengajar di sekolah, dia kembali mengenakan tudungnya.

(lihat
http://shw.fotopages.com/15569275/Naib-Juara-Wanita-Dayangku-Nurul-Fattihah.html

Lebih memalukan, johan wanita pula bukan ustazah dan menutup aurat. Nurul adalah ustazah, sanggup membuka aurat dan berpakaian menjolok mata untuk bertanding tetapi hanya mendapat tempat kedua.

Sebenarnya, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, dia selalu menyertai pertandingan nyanyian di sekitar Kota Kinabalu. Tetapi Bintang Klasik Nasional ini adalah kemuncaknya.



Perbuatannya ini menjadi buah mulut guru-guru agama di bawah Jabatan Pelajaran Negeri, alumni pelajar SMAI TPHR, pegawai-pegawai JHEAINS dan guru-guru sekolah berkenaan. Sepanjang siang 3 Ogos itu, SMS berterbangan sesama kami alumni TPHR dan warga pendidik, agar tidak lupa menyaksikan aksi ustazah buka aurat dan menyanyi secara langsung di RTM1.

Tidak syak, aksinya itu telah menjejaskan nama baik bekas sekolahnya sendiri, yang letaknya hanya beberapa minit dari sekolah yang dia bertugas sekarang.

Maklumat yang baru diterima, dia telah dipanggil oleh Sektor Pendidikan Islam dan Moral (SPIM), Jabatan Pelajaran Negeri. Sumber memberitahu, Ustazah Nurul menyalahkan kementerian kerana sejak awal menyertai perguruan, dia memilih bidang muzik tetapi diberi bidang agama. Katanya lagi, kedua orang tuanya sendiri memberi sokongan dan galakan penuh kepadanya dalam bidang nyanyian ini.

Bagi saya, tidak keterlaluan dia dikatakan kufur nikmat kerana menyalahkan orang lain yang memberinya peluang berada di bidang agama.

Saya juga mendengar bahawa guru besar di sekolahnya berbangga kerana mempunyai ustazah yang pandai dan mempunyai bakat menyanyi sehingga ke peringkat kebangsaan. Beliau dikatakan memberikan sokongan tidak berbelah bagi terhadap Ustazah Nurul.

Saya menyeru bahagian Pendidikan, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) menarik semula sijil-sijil agama yang pernah diperolehi oleh Ustazah Nurul semasa zaman sekolahnya dahulu. Walaupun ini tidak menjadikan apa-apa, tetapi penting sebagai tanda bantahan dan tekanan kita kepadanya.

Begitu juga, saya mengharap seseorang memberi maklumat ini kepada SS Mufti Negeri Sabah untuk memberi nasihat kepadanya. SS Mufti sebelum ini pernah menjadi pengetua di SMAI TPHR.

Saya secara tidak rasmi mewakili Alumni TPHR meluahkan rasa kesal kami atas kelakuan Ustazah Nurul dan berharap beliau akan insaf serta kembali ke pangkal jalan.

Abd Hadi,
Karamunsing,
Kota Kinabalu, Sabah

No comments:

Blog Widget by LinkWithin