Tip untuk elakkan kehadiran toksin dalam makanan |ISUHANGAT function replace_date(d){ var da = d.split(' '); day = ""+da[2].replace(/,/,"")+""; month = ""+da[1].slice(0,3)+""; document.write(day+month); }



1. Peti sejuk hendaklah daripada 4 darjah Celcius @ 0 darjah Celcius utk peti dingin beku. Perlu di ingatkan bahawa suhu sejuk tidak membunuh bakteria,tetapi menghalang daripada membiak.Makanan yg di simpan mestilah dalam bekas yg ditutup @ di bungkus.

2. Basuh tangan dengan teliti sebelum @ selepas mengendalikan makanan bagi mengelakkan pencemaran bakteria salmonella @ organisme lain.

3. Peralatan dapur seperti alat pemotong perlu di basuh dengan air panas sebelum penggunaan terutamanya alas pemotong daging.

4. Sebaik-baiknya gunakan alas pemotong yg berasingan bagi dading dan sayur-sayuran.

5. Jangan sesekali memakan makanan berkulat.

6. Elakkan daripada menggunakan telur retak yg berkemungkinan mengandungi bakteria salmonella. Bagaimanapun, telur yg sempurna jg berkemungkinan mengandungi salmonella.

7. Mengasingkan makanan yg telah si masak dengan makanan yg belm dimasak @ yg mentah. Ini kerana makanan yg telah di masak lebih mudah tercemar berbanding makanan yang belum dimasak

8. Makan makanan yang yg dimasak serta-merta. Apabila makanan telah sejuk, bakteria lebih mudah mencemarinya.

9. Simpan makanan yg telah dimasak dengan cermat pada keadaan yang sesuai. Simpan di atas pemanas atau kawasan dingin.

10. Panaskan semula makanan dengan teliti.

Related Posts by Categories



0 comments

Blog Widget by LinkWithin


Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates