adsense

17 June, 2007

Pejuang Islam Yahya 'Ayyas



Nama: Yahya Abdul Latif Iyas.

Tempat dilahirkan: Kampung Rafat, Toulkram, Palestin.

Pendidikan: Sijil Cemerlang Membaca dan Menghafal al-Quran, Ijazah sarjana muda kejuruteraan elektrik dr Univ Perzet pd thn 1989. Pihak berkuasa Israel telah menyekatnya dari menyambung pelajran di luar negara.

status: Berkahwin dengan sepupunya pd tahun 1991 dan dikurniakan 2 org anak; Barra dan Abd Latif.

Tugas: Beliau adalah pakar pembuat bom yg bertugas utk Kataib Izzuddin qassam..iaitu cabang unit bersenjata bg HAMAS..

Beliau telah merancang 11 Amaliah Istisyhadiah terhadap org2 yahudi; yg dilancarkan diantara april 94 hingga November 95 yg menyebabkan 410 org yahudi terbunuh..

Yahudi telah cuba membunuhnya 3 kali tapi gagal...

Saat2 akhir: Beliau telah bersembunyi di rumah Usamad hammad temannya selama 4 bulan..dia keluar rumah dgn menyamar dgn pelbagai rupa..

Yahudi telah meletakkan bahan letupan yg tak sampai 50 gram di dalam telepon bimbit kepunyaan usamah. Telepon itu diambil oleh pakcik usmah dan dipulangkan balik.Hanya pakciknya yg mengetahui bahwa Yahya bersembunyi di rumah Usamah. Satu hari Yahya berasa tak sedap hati pasal handpone tu, lalu dia pun membuka dan memeriksanya tapi tidak menjumpai ape2..Sehinggala pada pagi subuh hari Jumaat 5/1/1966m beliau menunggu panggilan dari bapanya. Line telepon rumah telah terputus, lalu bapanya menghubunyi handpone tersebut. Ketika Yahya sedang menggunakan handpone itu maka tentera yahudi yg sedang berlegar2 di udara menaiki helikopter telah meletupkan HP itu. Maka berkecai tubuh Yahya di mana lehernya terputus dan muka sebelah kanan yg diletakkan HP tu hancur.


Pengkebumian:

Jenazahnya telah diarak hampir suku juta manusia yg keluar dari masjid Palestin di Bandar Gaza ke kawasan perkuburan sejauh 4 KM yg memakan masa 5jam. Mereka melaungkan takbir dan "Siapkan kerandamu hai Perez". Sumber rasmi menyatakan 25 keluarga palestin yg menamakan anaknya Yahya 'Ayyas dlm masa 4 hari dr hari kematiannya.

Menteri keselamatan dalam negeri Israel Musa Syahal telah berkata "Sekarang Penduduk Israel boleh hidup lebih tenang selepas terbunuhnya 'Ayyas.

"Patah tumbuh hilang berganti" Marilah kita sama2 meneruskan jejak langkah pejuang2 Islam yg telah pergi. Kita korbankan seluruh jiwa raga kita untuk Islam... yg penting boikot jg lupa..kewajipan kita..

al-fatihah untuk saudara kita yahya-iyas

No comments:

Blog Widget by LinkWithin