adsense

19 March, 2007

Isu Hangat: "SAHAM NERAKA" TAJUK HARIAN METRO HARI INI



From: kamarul... <@yahoo.com>
Date: Sat Mar 17, 2007 10:43 pm
Subject: Fw: "SAHAM NERAKA" TAJUK HARIAN METRO HARI INI
Assalamualaikum & apa khabar kekawan,

Mengenai mukadepan harian metro hari ini bertajuk "SAHAM NERAKA". Saya sebenarnya seorang pelabur yang aktif didalam winlifund dan mempunyai ramai d/line. Terus terang saya katakan d/line saya 99.9% berbangsa melayu dan berugama islam. Apa pendapat kekawan berkenaan tajuk harian metro hari ini.Bagi saya tajuk itu terlalu subjektif dan tidak berterus terang. Kajian juga tidak dilakukan secara menyeluruh dan detail oleh penulis. Penulis juga hanya mangambil fakta daripada ustaz zaharuddin yang telah lama mambincangkan perkara ini didalam harian metro. Mengapa penulis tidak berterus terang dengan mengatakan skim sekian-sekian (dengan memberikan nama yang betul adalah saham neraka) dan ini juga menunjukkan penulis juga was-was. Alasan yang diberikan disini adalah
1. Kadar keuntungan yang diberikan adalah tetap. - sama seperti FD dan saving di bank.
2. Keuntungan diatas kepala - bukankah prinsip asas perniagaan adalah mencari pelanggan dan bila ada pelangan baru mendapat komisen.
3. Tiada barangan yang didagangkan - bukankah USD itu bukan barang daganggan - bagaimana pula dengan saham dan forex.
4. Kerugian keatas pelabur yang terakhir - dah berlaku? Yang saya tahu sistem 100 hari itu untuk membantu balik palabur yang terakhir join.

Ada banyak lagi persoalan yang perlu dijelaskan nanti

Ada banyak lagi fakta yang kurang jelas dan perlu dibuat kajian teliti. Saya bersetuju dengan pendapat dari seorang pelabur yang mengatakan bahawa Majlis Fatwa Kebangsaan patut bersuara dalam hal ini dan tidak individu.

Satu lagi persoalan, Mengapa kerajaan masih membisu walaupun pelaburan ini dah heboh (palig ramai kakitangan kerajaan yang join) Selalunya kalau berdiam diri itu tanda bersetuju....

Mintak pendapat kekawan, tq

No comments:

Blog Widget by LinkWithin