adsense

18 September, 2007

Mencari punca anak sakit perut



MENCARI punca kanak-kanak sakit perut memang merumitkan, lebih-lebih lagi jika mereka tidak lancar berkata-kata, selain anda bukan seorang doktor.

Pengarah Institut Kanak-Kanak Gastrousus dan Nutrisi, University of Massachusetts Memorial Health Care in Worcester, Stephen Hardy, berkata 10 peratus kanak-kanak selalu mengadu sakit perut tetapi keadaan sebenar mereka sebaliknya.

Sehubungan itu, katanya pengamal perubatan percaya petunjuk terbaik dalam mendiagnos kanak-kanak yang sakit perut bukan meminta mereka menunjukkan kawasan sakit, sebaliknya, merujuk kepada sejarah kesihatannya, simptom lain, pengalamannya sepanjang hari berkenaan dan makanan yang diambil.

Berikut adalah panduan mencari punca sebenar kenapa anak anda sakit perut.

1. Radang usus dan perut (gastroenteritis)

Anak anda mungkin berhadapan dengan masalah radang usus dan perut jika dia muntah dan cirit birit. Biasanya masalah ini disebabkan jangkitan virus atau bakteria.

Jika disebabkan virus, masalah itu tidak boleh dirawat dengan antibiotik. Radang usus dan perut akan menyebabkan muntah, cirit-birit dan hilang selera makan.

Pastikan anak anda mengambil cukup cecair untuk dua hingga tiga hari dari hari pertama dia alami sakit.

Biasanya sakit perut seperti ini menyebabkan anak tidak boleh mengambil produk tenusu, jadi berikan dia air kosong, jus atau garam pencegah dehidrasi.

Apabila anak sembuh daripada masalah ini, untuk beberapa hari berikan dia pisang, nasi, epal dan makanan panggang. Mungkin juga boleh beri dia bijirin atau biskut.

2. Alah susu

Alah susu dan alah laktosa biasanya jarang berlaku pada kanak-kanak. Sakit perut disebabkan susu biasanya kerana pertukaran daripada penyusuan susu ibu kepada susu formula atau memakan produk tenusu lain seperti keju.

Simptom alah susu dan laktosa selalunya menyebabkan anak muntah, cirit birit dan sakit perut. Untuk memastikan punca masalah itu disebabkan produk tenusu, doktor akan menyarankan anda tidak memberinya produk begitu untuk beberapa hari. Selepas itu, cuba beri semula produk berkenaan.


BACA ARTIKEL PENUH


..

No comments:

Blog Widget by LinkWithin