adsense

10 September, 2007

Peguam India Malaysia saman Britain RM13 trilion



Menda citer ni??

WASHINGTON 9 Sept. – Seorang peguam hak asasi manusia dari Malaysia memfailkan tuntutan saman AS$4 trilion (RM13.6 trilion) terhadap Britain kerana kekejaman yang didakwa dialami oleh kaum India yang nenek moyang mereka dibawa ke Malaysia sebagai buruh kontrak pada zaman penjajah.

Peguam tersebut, Ponnusamy Waytha Moorthy memberitahu, saman yang difailkan di London minggu lepas menuntut ganti rugi sejuta pound (RM6.8 juta) bagi setiap seorang daripada kira-kira dua juta keturunan India di Malaysia.

“Tuntutan besar ini menggambarkan kesakitan, penderitaan, penghinaan, diskriminasi dan penjajahan berterusan selama bertahun-tahun di bawah kerajaan Malaysia sekarang.

“Ia juga bertujuan memperlihatkan kecuaian dan kegagalan kerajaan Britain kerana tidak memaktubkan hak-hak kaum minoriti India dalam perlembagaan semasa mereka memberi kemerdekaan kepada Malaysia,” katanya.

Ramai rakyat India dibawa ke Malaysia dari selatan India sebagai buruk kontrak oleh penjajah British tetapi keturunan mereka “ditinggalkan dalam keadaan terbiar” apabila kuasa penjajah itu meninggalkan Malaysia, katanya,.

“Kaum India Malaysia telah diasingkan, didiskriminasi dan dipinggirkan di samping mengalami penganiayaan bentuk lain,” dakwa peguam itu.

– AFP

No comments:

Blog Widget by LinkWithin