adsense

27 July, 2007

"Mengapa suami saya tidak berbual-bual dengan saya"



"Mengapa suami saya tidak berbual-bual dengan saya", satu keluhan biasa.
Yang tak biasanya, "mengapa ISTERI saya tidak berbual-bual dengan
saya"....


Ini hakikat, orang lelaki tidak merasakan sesuatu yang sangat perlu untuk
berbual-bual dengan isteri mereka berbanding orang perempuan terhadap
suami mereka.


Seorang isteri berkata, "Kenapa suami saya tidak macam dulu, suka
bercakap-cakap, 'loving', 'caring'.... bila dah kahwin, dia berubah, tak
banyak cakap. Saya bercakap pun dia tak berapa nak dengar...tapi dia
banyak ' modal' bila bersama kawan-kawannya".


Mengapa begitu?...Sebab. ..suaminya seorang lelaki!. Orang lelaki pandai
berbual-bual dan rajin mendengar di masa bujangnya (masa bercinta) atau di
masa awal perkahwinan (ini kes yang tidak berpeluang untuk berkenalan
apatah lagi bercinta!) kerana banyak sebab.


Tujuan utama mereka ialah untuk mendapatkan 'good impression'. Mereka nak
yakinkan bahawa mereka budak baik, berakal, hebat, seronok didamping dan
boleh diharap. Mereka berusaha untuk mengenali dan memenangi hati pasangan
mereka. Mereka harus tahu bagaimana perasaan, kecenderungan, kesukaan dan
apa yang tidak disukai oleh pasangan mereka supaya dapat membuktikan cinta
dan kesetiaan yang tidak berbelah bagi. Untuk itu, jadilah mereka pemuda
peramah yang berkemahiran mendengar.


Mengapa lelaki berubah setelah berkahwin?.. ..Sebab.. .mereka rasa
"the'job' is done!"


Mengapa suami tidak berbual-bual dengan isteri sebagaimana mereka boleh
berbual-bual dengan orang lain?...


Ada 2 sebab;


* suami itu lelaki


* isteri itu perempuan


SUAMI ITU LELAKI


* Nilaian lelaki lebih kepada kuasa, kepakaran,keberkesa nan dan
pencapaian.


* Mereka beri tumpuan kepada benda/objek dan barang demi untuk mencapai
kejayaan dan matlamat yang ingin dicapai. Mereka baca suratkhabar dan
jurnal. Mereka dengar berita, sukan dan pasaran saham. Mereka bercakap
tentang kereta, komputer, teknologi, matawang, pasaran saham,perniagaan,
pemimpin, perang, politik dan perkembangan dunia.




No comments:

Blog Widget by LinkWithin