adsense

02 July, 2007

Ciri-ciri munafik sejati



Posted on Sunday, July 01 @ 11:07:23 MYT by greenboc
Bahan Rencah Oleh AinulAbabil


"Berikut adalah sifat-sifat munafik seterusnya. Sesungguhnya orang munafik tidak ada peluang untuk mencium bau syurga, apatah lagi memasukinya. Muhasabahlah ke dalam diri masing-masing.


21. Beruzur dengan berdalih dusta

Firman Allah s.w.t. "Di antara mereka ada orang yang berkata; Berilah saya izin (tidak pergi berperang) dan janganlah kamu menjadikan saya terjerumus ke dalam fitnah. Ketahuilah bahawa mereka telah terjerumus ke dalam fitnah. Dan sesungguhnya neraka Jahannam itu benar-benar meliputi orang-orang yang kafir." (At-Taubah: 49)


22. Menyuruh kemungkaran dan mencegah kemakrufan

Mereka menginginkan agar perbuatan keji tersebar di kalangan orang-orang beriman. Mereka menggembar-gemburkan tentang kemerdekaan wanita, persamaan hak, penanggalan hijab. Mereka juga berusaha memasyarakatkan nyanyian dan konsert, menyebarkan majalah-majalah lucah dan narkotik.


"Orang-orang munafik lelaki dan perempuan, sebahagian dengan sebahagian yang lain adalah sama, mereka menyuruh membuat yang mungkar dan melarang berbuat yang makruf dan mereka menggenggamkan tangannya. Mereka telah lupa kepada Allah, maka Allah melupakan mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik itulah orang-orang yang fasik." (At-Taubah: 67)


"Apabila dikatakan kepada mereka; Marilah kamu (tunduk) kepada hukum yang Allah telah turunkan dan kepada hukum Rasul, nescaya kamu lihat orang-orang munafik menghalangi (manusia) dengan sekuat-kuatnya dari (mendekati) kamu." (An-Nisaa: 61)


"(Pujukan orang-orang munafik itu adalah) seperti (pujukan) syaitan ketika dia berkata kepada manusia; Kafirlah kamu, maka tatkala manusia itu telah kafir ia berkata; Sesungguhnya aku berlepas diri dari kamu kerana sesungguhnya aku takut kepada Allah Tuhan semesta alam." (Al-Hasyr: 16)


23. Bakhil

Orang-orang munafik sangat bakhil dalam hal-hal kebajikan. Mereka menggenggam tangan mereka dan tidak mahu bersedekah atau menginfakkan sebahagian harta mereka untuk kebaikan, padahal mereka orang yang mampu dan cukup.


24. Lupa kepada Allah s.w.t.

Segala sesuatu berbentuk material akan diingat selalu, kecuali Allah s.w.t. Oleh sebab itu, mereka sentiasa ingat kepada keluarga, anak-anak, nyanyian-nyanyian, bernafsu serakah dan segala sesuatu yang berhubung dengan duniawi yang keterlaluan. Dalam fikiran dan batin mereka tidak pernah terlintas untuk mengingati (zikir) kepada Allah s.w.t. kecuali sebagai penyamaran semata-mata.


25. Mendustakan janji Allah s.w.t. dan RasulNya

Firman Allah s.w.t. "Dan (ingatlah) ketika orang-orang munafik dan orang-orang yang berpenyakit dalam hatinya berkata; Allah dan RasulNya tidak menjanjikan kepada kami selain tipu daya."


26. Sombong dalam berbicara

Orang-orang munafik selalu sombong dan angkuh dalam berbicara. Mereka banyak bercakap dan suka memfasih-fasihkan ucapan. Setiap kali berbicara, mereka akan selalu mengawalinya dengan ungkapan perkataan-perkataan yang menakjubkan agar tampak seperti orang hebat, mulia, berakal dan berpendidikan. Pendek kata apabila berbicara dia sering menunjuk-nunjuk kebesaran diri. Pada hal dia tidak memiliki kemampuan apa pun. Sama sekali tidak memiliki ilmu tersebut bahkan menyerlahkan lagi kemunafikannya.,


27. Tidak memahami Ad-Din

Orang-orang munafik tidak sama sekali memahami perkara-perkara agama. Dia tahu bagaimana mengenderai kereta dan mengerti perihal enjinnya. Dia juga mengetahui hal-hal remeh-temeh dan pengetahuan yang tidak pernah memberi manfaat kepadanya meskipun tidak mendatangkan mudarat baginya. Akan tetapi apabila ditanyakan tentang persoalan Ad-Din (Islam) mereka seringkali mengelak atau tidak boleh menjawab.


"Dan tidakkah mereka (orang-orang munafik) memperhatikan bahawa mereka diuji sekali atau dua kali setiap tahun, kemudian mereka tidak (juga) bertaubat dan tidak (pula) mengambil pengajaran?" (At-Taubah: 126)



28. Bersembunyi dari manusia dan menentang Allah dengan dosa

Orang munafik menganggap ringan perkara-perkara terhadap Allah s.w.t. MenentangNya dengan melakukan pelbagai kemungkaran dan kemaksiatan secara sembunyi-sembunyi. Akan tetapi ketika dia berada di tengah-tengah manusia, dia menunjukkan sebaliknya; berpura-pura taat kepada Allah.


"Mereka bersembunyi dari manusia, tetapi mereka tidak bersembunyi dari Allah, padahal Allah berserta mereka, ketika pada suatu malam mereka menetapkan keputusan rahsia yang Allah tidak redhai..." (An-Nisaa: 108)


29. Senang dengan musibah yang menimpa orang-orang beriman dan dengki terhadap kebahagiaan mereka.

Orang munafik apabila mendengar berita bahawa seorang yang soleh ditimpa musibah dia akan berasa gembira lalu menyebar luaskan berita tersebut dengan perasaan gembira. "Hanya Allahlah tempat memohon pertolongan. Kami telah mendengar bahawa si fulan telah ditimpa musibah begini dan begitu... semoga Allah memberi kesabaran kepada dia dan kita." Padahal di dalam hatinya cukup merasa senang dan bangga di atas penderitaan orang beriman

No comments:

Blog Widget by LinkWithin